Čistotu ve vlacích kontroluje Drážní inspekce ČR a Ministerstvo dopravy. To letos udělilo pokuty 4,5 milionu korun za nedostatky v "kultuře cestování". Letos jsou pokuty mnohem vyšší než v minulých letech. Například loni ministerstvo za špínu chtělo po drahách 700 tisíc a předloni 1,2 milionu.
Sankce v hodnotě 935 tisíc korun z celkové výše pokut stát rozdal na základě zjištěni Drážní inspekce. Kontroloři ve 122 vlacích našli 130 nedostatků, průměrně je tedy v každém vlaku něco špatně. Předmětem kontroly byly jen vlaky pro dálkovou přepravu s výjimkou pendolin.
"Nejčastější je porušení požadavku na čistotu vlaků, což zahrnuje vybavenost hygienickými prostředky na záchodech jako je mýdlo, ručníky, tekoucí voda a dále čistota interiéru. Časté jsou graffiti, poškrábaná okna, plné koše a trvalá špína," sdělil iDNES.cz mluvčí Drážní inspekce ČR Martin Drápal.
Kontroloři inspekce při prohlídkách rozlišují mezi takzvanou trvalou špínou a běžnou špínou. Mezi trvalou špínu patří nečistoty, které jsou ve vlaku prokazatelně delší dobu - například špinavé potahy na sedačkách. Běžná špína jsou v podstatě odpadky, nečisté podlahy apod. O charakter špíny ale podle Drápala často vedou kontroloři spory s vlakovou četou.
Za vandalismus nemůžeme, brání se dopravce
Běžné nečistoty se většinou objektivně dají kontrolovat jen ve výchozí stanici, například to, zda se vynášejí koše. U graffiti inspektoři zkoumají, zda jsou na vlacích delší dobu, což jednoduše zjistí z protokolů předchozích kontrol. "Dráhy by se o vozy měly postarat tak, aby se při zjištění graffiti maximálně snažily je odstranit," řekl mluvčí inspekce.
České dráhy se kritice brání. Při objemu vypravených vlaků jde prý o zanedbatelné nedostatky. "Za čtvrt roku máme 120 stížností na vybavení, čistotu, vytápění a technický stav souprav. Tolik stížností vychází na téměř 700 tisíc vypravených vlaků," sdělil mluvčí Petr Šťáhlavský. K pokutám dráhy říkají, že více než polovina z nich souvisí s vandalismem, tedy graffiti. Škody, které sprejeři letos za sedm měsíců na vlacích napáchali, dosahují téměř 20 milionů korun.
"Cena za odstranění 1 m2 graffiti speciálními chemikáliemi dosahuje až 600 Kč. Vůz je třeba odstavit, úklid je časově i finančně náročný a v případě pomalování interiéru dokonce většinou není možné 100% stěny a zařízení vyčistit. I po použití speciálních chemikálií zůstávají mapy a duchové po těchto čmáranicích," vysvětlil Šťáhlavský.
Letos přitom státní dopravce vyměnil většinu úklidových firem, které jsou dražší, napsala v květnu MF DNES. Zároveň si pochvaloval, že se s příchodem nových společností (většinu tendrů vyhrála V-Trade) čistota ve vagonech zlepšila. Ročně dráhy zaplatí za úklid přes 400 milionů korun.
Jak se uklízejí vlaky ČD
Výchozí čištění Základní čištění |