Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za stejnou značku dá stát 77 i 125 korun. Tendr se vleče, firma bohatne

  5:00aktualizováno  5:00
Stát by mohl ušetřit na registračních autoznačkách miliony. Vyhlášení tendru se ale vleče, takže společnost Hicon, která značky pro stát vyrábí, nadále inkasuje tučnou marži. Z každé koruny si ukousne pohádkový zisk 70 haléřů.

Zloději disponovali několika registračními značkami, které využívali při krádežích. | foto: Policie ČR

Ministerstvo dopravy sice letos dojednalo výraznou slevu na dodávku značek, ale zlevnění se týká jen jediného typu, ostatní firma dodává za původní ceny. Pro stát nevýhodný byznys by měla ukončit až nová soutěž, kterou ministerstvo chystá.

Nevýhodnost pro stát lze nejlépe ukázat u nákupu nejběžnějších značek o rozměru 52 x 11 centimetrů. Stát objednává dva typy této velikosti - jeden běžný a druhý s omezenou platností. První značka stojí 77 korun, druhá 125 korun. Rozdíl je přitom jediný - registrační značka s omezenou platností má místo modrého proužku na levé straně červený proužek s kalendářem.

Hicon na dotazy k rozdílné ceně nereagoval. Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva potvrdil, že sleva se týkala jen nejčastěji objednávaných značek. „U ostatních rozměrů tabulek registračních značek, kde není četnost tak velká, ke snížení nedošlo. Značka s omezenou platností obsahuje navíc kalendář pro vyznačení platnosti. Nejde o stejný předmět dodání, proto snížení ceny není možné jednoduše srovnávat,“ vysvětlil Neusar.

Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že vyjednalo slevu v celkové výši 40 milionů korun. Na velký rozdíl v cenách upozornil Zbyněk Pařízek z firmy Bamaz, která dlouhodobě kontrakt s Hiconem kritizuje. Přehled cen za jednotlivé typy získal díky zákonu o svobodném přístupu k informacím.

Dlouholetý monopol

Značky s omezenou platností vyjdou oproti běžným variantám dráž i u jiných typů, většinou se rozdíl pohybuje mezi dvaceti až třiceti korunami. Podobné podmínky platily i v minulosti, kdy Hicon účtoval státu za nejčastější značku 108 korun.

Stát ročně objedná 77 tisíc značek s omezenou platností, běžných zhruba 1,3 milionu. Za předpokladu, že Hicon stojí výroba obou značek stejně, dostane firma navíc 3,6 milionu korun. Výroba se jí vyplácí s dostatečným ziskem. Do loňské soutěže na značky, kterou ministerstvo nakonec zrušilo, nabídla cenu 62 korun za jednu.

Hicon dodává registrační značky už od devadesátých let minulého století. Několik ministrů se snažilo nevýhodnou smlouvu zrušit, ale marně, monopol Hiconu se jim rozrazit nepodařilo a zatím neuspěl ani současný ministr Dan Ťok.

Další pokus chystá letos, soutěž by měla začít na začátku léta. Ministerstvo původně uvažovalo o smlouvě na dobu neurčitou, nakonec přistoupilo k soutěži na čtyři roky, hodnota kontraktu se pohybuje kolem půl miliardy korun.

První soutěž ministerstvo zrušilo letos v únoru. Kromě Hiconu se jí zúčastnily ještě firmy Eltodo, Utsch a Autocentrum Psota. Soutěž však provázely námitky uchazečů u antimonopolního úřadu, například kvůli nepřiměřeným pokutám či bankovním garancím.

Od zrušení původní zakázky trvalo úředníkům přes tři měsíce, než poslali do věstníku předběžné oznámení o konání nového tendru. Kvůli velikosti musí zakázka ještě projít vládou. Už teď jsou však termíny dost napnuté a stihnout zahájení plnění smlouvy od začátku příštího roku nemusí být příliš reálné.

Hicon s médii dlouhodobě nekomunikuje. Podle účetní uzávěrky za první polovinu loňského roku dosáhl provozního zisku 84 milionů při obratu 119 milionů korun. Celkový hospodářský výsledek firma v materiálech pro soud rozmazala.

Autor:


Témata: Zisk




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.