Částku do 5 tisíc korun hodlá investovat 66 procent lidí. Loni jich bylo o sedm procent více, stejný počet však letos usoudil, že nakoupí více dárků nebo alespoň dražší, v celkové hodnotě od 5 do 15 tisíc. Až 10 tisíc korun plánuje vydat 27 procent Čechů, sedm procent potom částku od 10 do 15 tisíc korun.
Za jídlo a vánoční výzdobu chce 77 procent lidí utratit do tří tisíc korun. Také za jídlo plánují lidé více utrácet.
Odhady jsou nicméně ošidné. Loni totiž téměř každý čtvrtý přiznal, že nakonec dal za dárky více než plánoval.
Nejdražší „položkou“ jsou děti
Nejvíce z rozpočtu na Vánoce se utratí za děti. Zhruba čtyři z deseti ratolestí přitom pod stromeček dostanou to, co si přejí. Do deseti let věku chtějí děti nejčastěji hračky, stavebnice a stolní hry, kolem deseti let začínají toužit i po mobilních telefonech, tabletech nebo počítačích. Stejně tak začínají chtít obálky s penězi.
Starší děti ocení hlavně oblečení (28 procent), mobily a počítačové vybavení včetně her.
Nejčastějšími dárky podle průzkumu letos bude kosmetika, oblečení, knihy a parfémy. 13 procent lidí obdarovává své blízké také léky, zdravotnickými pomůckami a masážními přístroji. Zajímavé přitom je, že si je pod stromečkem přejí jen dvě procenta respondentů.
Šest procent lidí plánuje dárky nakoupit výhradně až v povánočních slevách, dalších 14 procent vyčká na slevy jen u dárků pro příbuzné nebo blízké, které neuvidí o Štědrém večeru. 48 procent lidí nakupuje dárky na poslední chvíli, zodpovědnější jsou přitom ženy (59 vs. 39 procent).