Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Za více reklamy může ekonomické oživení

  18:17
Firmy, spolky a další subjekty loni utratily za reklamu téměř 13,5 miliardy korun, což je o 6,5 procenta více, než v předchozím roce. Vyplývá to z odhadů společnosti ARBOmedia.net Praha. Podle ředitele Petra Chlupatého stojí za růstem reklamních výdajů ekonomické oživení, které přispělo k překonání stagnace v předchozích letech. Přes 82 procent si ukously televize a tisk. Rádio, bilboardy,internet a další nosiče se podělily o zbytek. V letošním roce odhaduje ARBOmedia růst výdajů na reklamu o dalších 6,6 procenta na 14,4 miliardy korun. "Půjde o kombinaci růstu cen za reklamu i růstu jejího objemu," řekl druhý z ředitelů Michael Richter.

"A to letos nebude žádný mediální tahák, jako např. mistrovství světa či Evropy ve fotbale, nebo Olympijské hry," dodal.

Odhady výdajů do médií v roce 2001

  2001
(miliony korun)
2001/2000
( procenta)
Tisk 5 800 6,4
TV 6 050 6
Radio 1 040 5,6
Outdoor 1 070 5,4
Internet 190 72,7
Ostatní 220 4,8
Celkem 14 370 6,6

Pramen: ARBOmedia

Nova, Česká televize, Prima a TV3 loni obdržely podle odhadů ARBOmedia od inzerentů 5,7 miliardy korun. "Došlo k překonání určité nestability televizního trhu," připoměl předlońský rozchod TV Nova s ČNTS Petr Chlupatý.

Rozvoji trhu televizní reklamy by do budoucna podle zástupců agentury prospělo vyjasnění vlastnických vztahů v soukromých televizích a zlepšení regulace trhu.

Michael Richter si hodně slibuje také od digitální televize. "Bohužel chybí koncepce pro rozvoj digitalizace a investoři jsou pak zdrženliví, protože nemají jasno," upozornil.

Mění se chování diváků
"Mění se spotřebitelské chování, preference, což se promítá i do médií. Lidé už neusednou k televizi a nečinně nesedí, ale vybírají si a přepínají mezi kanály," řekla Jana Čepelková, která má na starosti televizní marketing.

Sledovanost televizí v roce 2000 (v procentech)

Nova 46
ČT 1 24
Prima 17
ČT 2 8
TV3 0,5

Pramen: ARBOmedia

Podle jejich slov také každý rok o 10 až 15 minut klesá průměrná doba, kterou divák starší patnácti let stráví před obrazovkou. V loňském roce se pomyslné stopky zastavily na 3 hodinách a 15 minutách denně.

Díky tomu a také zmiňovanému přepínání musí inzerenti kupovat více reklamního času, aby jejich klip potenciální zákazník shlédnul. V období května a listopadu jsou navíc reklamní časy vyprodané.

Soukromá televize může ze zákona vysílat maximálně 2,5 hodiny reklam denně, během jedné hodiny to nesmí být více než 12 minut.

Změna preferencí se nevyhla ani rádiu
Žebříčku poslechovosti dlouhodobě vévodí Český rozhlas 1 - Radiožurnál. Loni se však na druhé místo vyšplhalo rádio Impulz, které odsunulo na třetí místo Frekvenci 1.

Podle Reginy Sehnalové z ARBOmedia za to můžou změny v zájmech posluchačů, kteří se podle ní vrací k populární české hudbě. Celkově však počet posluchačů klesá. Rovněž regionální stanice stagnují a diferencují se podle bohatosti.

Šanci mají tištěná média
Tištěným médiím zůstalo v loňském roce za reklamu na účtech téměř 5,5 miliardy korun, tedy jen o něco méně než televizím. "Vzhledem k naplněnosti televizního trhu se objevuje šance pro jiná média, tedy i tisk," zhodnotila další šance tohoto segmentu Sehnalová.

"Jde o vysoce fragmentovaný trh, který se těžko analyzuje," doplnila. "Nárůst nákladu zaznamenaly Lidové noviny, ale i zdarma distribuované Metro či Kudykam. Výrazně rostou také různé klientské magazíny, které pro své zákazníky vydávají např. automobilky, nebo telekomunikační operátoři. Zejména u nich se náklad lehce přehoupne z desítek do stovek tisíc," řekla.

Ceny na internetu se značně liší
Internetové magazíny, katalogy a vyhledávače vydělaly v loňském roce na reklamě 110 milionů korun. To je dvojnásobek předloňské hodnoty.

Rok 2000 byl ve znamení vstupu strategických investorů do některých firem, např. Seznamu, Atlasu, Centrumu a dalších. Na trhu se začínají profilovat významní hráči jako Economia OnLine, Mafra, Computer Press a další.

Spolu s růstem nabízeného obsahu rostly i nároky uživatelů. Ti začínají být věrní "svým" serverům. Tomu nahrává růst kvality nabízeného obsahu a zvyšuje se i profilace jednotlivých stránek.

V letošním roce by měly firmy utratit podle odhadu ARBOmedia za internetovou reklamu mezi 180 až 190 miliony korun.

Zatímco všeobecné servery jako např. Seznam, Atlas, nebo Centrum dostanou 200 korun za 1000 shlédnutí reklamního baneru, specializované dostanou i několikanásobek této částky.

"Například u finančních stránek jako jsou iHned se cena blíží tisíci korunám. Letos bude tato hranice určitě překonána," řekla Sehnalová.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...