Muzejní jednotka 451.045/046 je deponována v Šumperku, České dráhy ji používají...

Muzejní jednotka 451.045/046 je deponována v Šumperku, České dráhy ji používají pro nostalgické jízdy. | foto: Lukáš Gutkeis

Žabotlam jede na Slovensko jako muzeální vlak, v Praze bude jezdit dál

  • 69
České dráhy nechají v provozu přes padesát let staré elektrické jednotky přezdívané žabotlamy možná i příští rok. Legendární vlak už přitom objíždí srazy železničních fanoušků jako historické vozidlo.

O konci žabotlamů v pravidelném provozu se mluví několik let, stále se ale odkládá. Dnes již legendární panťáky z českých kolejí každopádně mizí.

„Jezdit mají letos, možná ještě nějaký čas budou jezdit příští rok, než naplní předepsaný počet kilometrů k vyššímu stupni údržby. Do vyvazovacích a hlavních oprav už se několik let nepřistavují,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj je ale potřeba brát v úvahu i růst výkonů v Pražské integrované dopravě, které je třeba pokrývat.

České dráhy aktuálně nasazují dvě jednotky od pondělí do pátku na linku S41 mezi Roztoky u Prahy a Prahou-Libní. Na čtrnáct kilometrů dlouhé trase najezdí denně kolem 300 kilometrů. Zbývající provozní jednotky slouží jako záloha. V provozním stavu je ještě osm jednotek, ostatní se postupně posílají do šrotu.

Likvidaci však unikla čtyřvozová jednotka 451.045/046, která je už součástí muzejní sbírky ČD. O víkendu se představí na velké železniční akci Rušňoparáda v Košicích, kam ji České dráhy poslaly. „Tato souprava je obvykle uschována v depozitáři v Šumperku, a tak bude košická Rušňoparáda jedinečnou příležitostí zachytit historickou jednotku na širé trati. Navíc připomeneme provoz elektrických jednotek řady 451 na východě Slovenska,“ řekl Marek Plochý, manažer ČD Nostalgie. Košice byly jedním z míst v bývalém Československu, kde byly vlaky uvedeny do provozu a jezdily tam celou dekádu.

Historická jednotka pojede do Košic vlastní silou, v sobotu sveze cestující mimořádného „Tatranského expresu“ z Popradu do Košic, v neděli ji nasadí na „Tokajský expres“ do Slovenského Nového Mesta.

Elektrické jednotky řady 451, v minulosti označované jako řada EM 475.1, byly vyráběny v letech 1964 až 1968 ve Vagonce Tatra ve Studénce s elektrickou výzbrojí z podniku Moravské elektrotechnické závody ve Vsetíně. Na svoji dobu měly unikátní konstrukci, například nízkopodlažní řešení nástupních prostor nebo centrálně ovládané posuvné dveře.