Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Začal platit nový zákon proti „šmejdům“, akce se musí hlásit předem

  7:58aktualizováno  7:58
Česká obchodní inspekce má od středy širší pravomoci nad pořádáním předváděcích a prodejních akcí. Účinnosti nabyla novela zákona o ochraně spotřebitele. Prodejci a pořadatelé nyní musí inspekci hlásit místo a datum konání akcí deset dnů dopředu. Zároveň musí uvést, jaké zboží na nich budou nabízet.

Plakát k dokumentárnímu filmu Šmejdi | foto: Tomáš Třeštík

Končí tak i letáky, které lákají na výlet, oběd v restauraci a dárky. Nově v nich může být uvedeno pouze to, že půjde o nabídku například hrnců a dek. Za porušení zákona prodávajícímu přitom hrozí až pětimilionová pokuta.

Už od 1. ledna začal platit také nový kontrolní řád, který pracovníkům ČOI umožňuje pořizovat audio a video záznamy z předváděcích akcí a pak je používat i jako důkaz u soudu.

Novela má zabránit zneužívání důvěry a zranitelnosti spotřebitelů, zejména seniorů, ze strany neseriózních podnikatelů, pro něž se vžila přezdívka "šmejdi". Stejnojmenný dokumentární snímek režisérky Silvie Dymákové, který na nekalé praktiky obchodníků upozornil a vyvolal ohromnou odezvu, měl premiéru loni v dubnu (rozhovor s režisérkou čtěte zde).

Fotogalerie

Dymáková zjistila, že jsou senioři pod nátlakem přinuceni kupovat drahé a zbytečné věci a nikdo se jich přitom nezastane. Zboží často bývá nesmyslně předražené. Nezřídka se také stává, že účastníci předváděcích akcí mohou být vystaveni výhrůžkám, zaznamenán byl dokonce i fyzický útok (více o takovém případu čtěte zde). "Nenechejme takovou zvrácenost bujet jako normu," vyzvala tehdy novinářka (rozhovor o natáčení najdete zde).

Nově zvolená Poslanecká sněmovna schválila novelu na ochranu spotřebitele loni 10. prosince jako vůbec první zákon. Hlasování o zákonu bylo jednomyslné, pro bylo 184 poslanců ze všech sedmi stran zastoupených v dolní komoře parlamentu (více čtěte zde). Petici proti "šmejdům", jež doputovala do Sněmovny, předtím podepsalo více než 180 tisíc lidí. Už v srpnu návrh předložila vláda Jiřího Rusnoka (více zde).

ČOI kontroluje předváděcí akce od roku 2009. Od té doby se počet kontrol zhruba zdvojnásobil. V roce 2012 inspektoři zjistili nějaké pochybení u 72 procent z 281 kontrolovaných případů, loni za osm měsíců zkontrolovali 267 akcí a pochybení odhalili u 74 procent z nich.

Povinnost se nevztahuje na veřejné dražby pořádané podle zvláštního zákona, ani na sportovní akce, třeba fotbalové zápasy, nebo například na ochutnávky vína.

Připomeňte si fimový dokument Šmejdi:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Česku stoupla míra zadlužení za uplynulé čtvrtletí nejvíce ze zemí EU

Nejvýrazněji z členských zemí EU vzrostl podíl státního dluhu k HDP v České republice, a to o 3,1 procentního bodu na 39,9 procenta. Dál ale zůstává jeden z...  celý článek

Ivan Pilip
Exministr Pilip je v insolvenci, firmy po něm chtějí přes 140 milionů

Exministr financí a školství Ivan Pilip je v insolvenci. Stalo se tak poté, co ho do konkursního řízení poslala společnost Reality Hradec. Pilip jí dluží 25...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Zisk Hyundai v Česku klesl o 92 procent na 11,9 milionu, tržby ale rostly

Dovozci vozů značky Hyundai do ČR klesl loni zisk o 92 procent na 11,9 milionu korun. Tržby naopak vzrostly o 16 procent na 10,4 miliardy korun. Vyplývá to z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.