Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tečka za Řebíčkovou érou. Po sedmi letech začala stavba předražené silnice

  0:58aktualizováno  0:58
Ve čtvrtek začala stavba silnice I/62 Děčín - Vilsnice. Oproti původnímu rozpočtu bude o 43 procent dražší. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nemělo jinou šanci, než nakonec vítěznou firmu nechat silnici postavit, přestože se smlouva podepsala už před sedmi lety.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Stavba děčínské spojky je i symbolickou tečkou za dobou, kdy tuzemské dopravě vládl Aleš Řebíček a jeho pomocníci. Stavba se začala soutěžit ještě za jeho působení na ministerstvu dopravy a doběhla v éře, kdy ŘSD ovládal jím dosazeným generální ředitel Alfred Brunclík.

Silnice v Děčíně je poslední z balíku zakázek v hodnotě 25 miliard, které měly společné tři znaky: soutěžilo se v době, kdy ještě vůbec silnice neměla stavební povolení, ve hře o zakázku byly jen dvě až tři firmy a vysoutěžena byla za vyšší cenu, než byl rozpočet.

„V balíku těchto smluv jsou akce, které by se daly vysoutěžit teď určitě levněji, v případě Děčína si myslím, že bychom se podle rozpočtu teď dostali na vyšší cenu,“ tvrdí současný generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

O špatné smlouvy se nikdo moc nestará

Nevypověditelné smlouvy ležely na ŘSD několik let a nikdo se příliš k jejich plnění neměl. I proto, že neměly stavby dlouho stavební povolení. Například v Děčíně získala stavba povolení sice v březnu 2010, ale teprve v roce 2014 stanovisko EIA o vlivu na životní prostředí.

Podle původního rozpočtu v soutěži měla zakázka stát 334 milionů korun, nakonec ji vysoutěžili za 527 milionů korun. Konečná cena je nakonec 479 milionů korun za úsek dlouhý 1,877 kilometru. „Dohodli jsme se se zhotoviteli, že se vzdají všech nároků na navýšení rozpočtu z důvodu zpoždění, i když by na něj měli nárok,“ dodal Kroupa.

Zakázku tehdy získalo sdružení severočeských firem, které v soutěžích zejména na severu Čech umělo dobře chodit. Lídrem sdružení byl EDS holding, dalšími členy byly AZ Sanace a Silnice Group. Ty jsou lídrem celé stavby nyní. EDS holding byl jakýmsi ústeckým ekonomickým „zázrakem“: firma založená na konci roku 2007 získala za tři roky zakázky v hodnotě přes 7 miliard, podílela se i na nechvalně známé stavbě zvedacího mostu v Kolíně. Dnes je z EDS holding společnost Salema Construction.

Nová silnice v Děčíně umožní odvedení tranzitní dopravy z dosavadního dopravně nevyhovujícího průjezdu Ústeckou ulicí. Hotová má být v březnu 2018.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.