Počítá s tím plán restrukturalizace na příští rok, který má k dispozici agentura ČTK. Rozsáhlé propouštění firma ještě projedná s odboráři. Ti se obávají, že mzdové úspory související s masivním propouštěním firmě k vyrovnanému hospodaření nepomohou, protože kvůli němu přijde o značnou část tržeb.
ČD CargoDceřiná společnost Českých drah vznikla v prosinci 2007 přesunem veškeré nákladní dopravy ČD do ČD Cargo. Společnost má zhruba 9 500 zaměstnanců. Loni výnosy firmy z nákladní dopravy vzrostly o dvě procenta na 14,3 miliardy korun. ČD Cargo loni snížilo ztrátu z předloňských 853 milionů korun na zhruba 60 milionů korun. Výhled, který vedení společnosti představilo koncem září, předpokládá prohloubení ztráty za letošní rok na 233 milionů korun. Koncem listopadu však plzeňský hejtman a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec řekl, že firma letos může vykázat až dvoumiliardovou ztrátu (více zde). Podle bývalého ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM) dopravci hrozí ve druhém nebo třetím čtvrtletí příštího roku insolvence. |
"Návrh (na propuštění) v plánu máme, ale projednáváme ho s ostatními účastníky," připustil člen představenstva ČD Cargo Petr May. Ztráty tržeb v důsledku snížení zaměstnanosti se totiž kromě odborářů obává i vedení společnosti. V současnosti se podle Maye analyzuje, jak velká míra propouštění je v Cargu možná i bez ztráty objemu tržeb.
Samotný plán předpokládá při propuštění celkem 2 495 zaměstnanců, z nichž by však 275 mělo firmu opustit ještě v letošním roce, úsporu nákladů ve výši 715 milionů korun v roce 2013. Další zhruba miliardu by měl dopravce ušetřit v dalších letech.
Restrukturalizační plán musí ještě schválit valná hromada dopravce. Nyní ČD Cargo zaměstnává zhruba 9 500 lidí a vlastní téměř 30 tisíc vagonů, z nichž je však značná část v havarijním stavu a nevyužívá se.
Odborář: Propouštění poškodí firmu
Podle místopředsedy Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Radka Nekoly hrozí, že firma propuštěním téměř 2,5 tisíce lidí přijde o miliardu korun na tržbách. Takovýto způsob šetření podle něj zahájí cestu k postupnému úpadku národního dopravce. Připustil, že hledání mzdových úspor je nezbytné. Propustit podle něj je však možné pouze takové množství zaměstnanců, které nebude mít dopad na tržby firmy.
Kromě propouštění plánuje dopravce v příštím roce ušetřit dalších 138 milionů korun na trakční energii a palivu, na poplatku za použití kolejí a dále například na vzdělávání zaměstnanců. Od prodeje nadbytečných šestinápravových lokomotiv, které v Česku nesmějí být provozovány a které firma nyní pronajímá dceřiné firmě v Polsku Koleje Czeskie, si slibuje zisk 650 až 850 milionů korun.
ČD Cargo se v letošním roce potýká s hospodářskými problémy způsobenými propadem tržeb. Za nepříznivou situaci dopravce, který pro letošní rok oficiálně uvedl odhadovanou provozní ztrátu ve výši 230 milionů korun, může zejména dlouhodobě ztrátová přeprava jednotlivých kusových zásilek, kterou má Cargo jako národní dopravce povinnost provozovat.