Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Záchrana švýcarských aerolinek může začít

  19:05aktualizováno  19:05
Peněz na záchranu švýcarského leteckého sektoru bude dost. Alespoň se to domnívá tamní vláda. Dala zelenou plánu na radikální přeměnu celého průmyslového odvětví v zemi, a to na základě příslibů finanční pomoci od švýcarských firem a vlád jednotlivých kantonů. Sama navíc dá miliardu franků.

Plán na záchranu aerolinek se jmenuje "Operace Fénix" - podle bájného ptáka, který dokázal vstát z popela. Počítá s převedením zhruba dvou třetin leteckých linek provozovaných bankrotujícím Swissairem pod křídla regionální letecké společnosti Crossair.

Stát poskytne miliardu franků překlenovacího úvěru. Tento kapitál má posloužit na provoz značně okleštěné sítě mezinárodních leteckých tras do příštího dubna. Za dalších 600 milionů franků získá stát dvacetiprocentní podíl v Crossairu. Dalších 1,7 miliardy franků napumpují do nové letecké společnosti soukromé společnosti v čele s bankami UBS and Credit Suisse Group.

Obě banky přišly s návrhem na restrukturalizaci už v okamžiku, kdy Swissair přestal kvůli obrovským dluhům a nedostatku peněz v hotovosti ze dne na den létat. Banky mu daly výměnou za získání 70procentního podílu v Crossairu část finančních prostředků (asi 1,5 miliardy švýcarských franků), aby mohly být lety obnoveny. Tyto peníze ale stačily jen na velmi krátkou dobu.

Pád bývalého symbolu švýcarské ekonomiky vyvolal v zemi vlnu pobouření. Vláda se proto (kvůli hrozbě ztráty desítek tisíc pracovních míst z celkového počtu 70 000 zaměstnanců společnosti) rozhodla přes odpor Evropské unie Swissair zachránit. Ovšem za předpokladu, že nebude jediná, kdo na převedení větší části jeho aktivit pod hlavičku efektivnější, v rámci Swissair Group sesterské společnosti Crossair, dá potřebné peníze.

I tak si ale celé převedení aktivit Swissairu na Crossair vyžádá propuštění 9 až 27 tisíc lidí.

Vláda již dříve poskytla Swissairu asi 450 milionů franků. To ale  rozhodně nestačilo. Vždyť tento přepravce má dluhy přesahující sedm miliard franků. Nechtěla navíc utrácet peníze daňových poplatníků za něco, co by se bez pomoci zejména soukromého sektoru nemuselo povést.

Na konci minulého týdne byla již situace Swissairu kritická a podle prohlášení jeho vedoucích představitelů dokonce znovu hrozilo, že letadla společnosti nebudou moci vzlétnout. Tak jako před několika dny, kdy rozlícení dodavatelé odmítli firmě dále poskytovat na úvěr pohonné hmoty a letiště zablokovala několik letadel, dokud Swissair nezaplatí dlužné letištní poplatky.

Přes víkend probíhala intenzivní zákulisní jednání mezi vládou, šéfy Swissairu a dalšími podniky. Včera zasedala celý den švýcarská vláda a večer konečně mohl mluvčí kabinetu prohlásit: "Základní rozhodnutí o finanční pomoci bylo přijato, některé detaily ale ještě musí být vyřešeny."

Pomoc totiž přislíbily některé kantony - curyšský 300 milionů franků, oba basilejské (města a okolí) 31 milionů franků. Samotné město Curych  dá další 50 milionů franků. Curych a Basilej mají totiž velká letiště, která těží z mezinárodní letecké přepravy a krach plánu by pro ně znamenal velké ztráty.

Na financování celé operace se budou ale podílet i firmy, které dají dohromady 1,7 miliardy franků. Podporu plánu již vyjádřil potravinářský obr Nestlé nebo cementářská společnost Holcim. Osloveny byly také farmaceutické kolosy Novartis a Roche.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obal kořenící směsi Kucharek je nápadně podobný obalu známější Podravky.
Podravka získá od polského plagiátu Kucharek 200 tisíc, rozhodl soud

Potravinářská společnost Podravka získala 200 tisíc korun jako zadostiučinění za nutnost domáhat se svých práv soudní cestou proti firmě Pěkný - Unimex z...  celý článek

Ředitel společnosti Spak Sušice Tomáš Froyda. (16. prosince 2016)
Sušický kečupář Spak nemá dost lidi, některé výrobky škrtne

Zatímco zájem o dresinky klesá, kečupům Spak se daří. Nyní však firma plánuje nabídku zúžit. Důvodem je nedostatek personálu, se kterým se firma potýká.  celý článek

Majitel značky Favorit Richard Galovič.
Favorit má nového investora. Získal 70 milionů na vstup do zahraničí

Společnost Favorit Czechoslovakia, která se od roku 2011 snaží oprášit slávu luxusních jízdních kol, získala nového investora. Společnost C2H internetového...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.