Leoš Novotný, spolumajitel železničního dopravce Leo Express.

Leoš Novotný, spolumajitel železničního dopravce Leo Express. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

První soud o vlaky Praha - Ostrava. Leo Express chce stamiliony po ČD

  • 160
Městský soud v Praze začíná ve čtvrtek řešit jeden z největších sporů na české železnici, na kterém mohou České dráhy prodělat miliardy korun. Bez účasti veřejnosti začíná projednávání žaloby společnosti Leo Express proti Český drahám kvůli jejich údajným podnákladovým cenám.

Spor, který už přes tři roky bez jakéhokoliv výsledku řeší i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, se týká vlaků mezi Prahou a Ostravou, kde o cestující bojují tři dopravci. 

Leo Express loni České dráhy zažaloval o 419 milionů korun za ztráty, které mu mělo způsobit zlevnění Českých drah po nástupu konkurence. „Každý měsíc žalovaná částka narůstá o 25 milionů korun za úroky z prodlení,“ dodala mluvčí Leo Express Petra Valentová.

Podobnou žalobu bude podávat v nejbližších dnech i RegioJet, který dosud marně čeká na výsledek svého podnětu u antimonopolního úřadu. 

Leo Express má svoji argumentaci postavenou na tom, že České dráhy na trase mají více než čtyřicetiprocentní podíl, a tím přesahují hranici pro dominantního dopravce. Podle firmy uplatňují České dráhy predátorské ceny s cílem vytlačit konkurenci. 

Argumentuje například už jiným rozsudkem v případě holandské chemičky Akzo Chemie, podle kterého „stanovením cen pod průměrnými variabilními náklady nemůže dominantní hráč sledovat nic jiného než vyloučení konkurence.“

V praxi to znamená, že by Leo Express mohl jezdit třeba za korunu, ale České dráhy by jako dominant musely dál jezdit za ceny pokrývající alespoň jejich náklady. „Pokles cen ve výši 64 % není možné vysvětlit zvýšenou efektivitou Českých drah,“ říká Valentová. 

Dráhy ale taková obvinění odmítají. „České dráhy jednají s péčí řádného hospodáře a v souladu s právními předpisy. Věříme, že ke stejnému závěru dospěje i soud,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Oba dopravce budou hájit renomované advokátní kanceláře. Leo Express si najal advokátní kancelář Kocián Šolc Balaštík, České dráhy zastupuje Weil, Gotshal & Manges. 

Do zisku díky odškodnému?

Navíc by nemuselo zůstat pouze u soudní pře mezi Leo Expressem a ČD. „Požádali jsme v pátek České dráhy dopisem o náhradu škody ve výši 717 milionů korun. Předpokládáme jednání o způsobu úhrady této částky. Pokud tato jednání nepovedou k dohodě, obrátíme se v následujících týdnech rovněž na soud,“ řekla advokátka společnosti RegioJet Markéta Jančurová.

Verdikt, který by dal za pravdu soukromým dopravcům, by znamenal pro České dráhy obří ztrátu. Pokud by totiž soud následně přiznal i odškodnění RegioJetu, výplata by přesáhla dvě miliardy korun. Ze ztrátových soukromých dopravců by se navíc staly díky finanční injekci náhle velmi ziskové společnosti. RegioJet ale tvrdí, že se už i přes ceny Českých drah dostal do zisku. 

Leo Express i RegioJet si na České dráhy stěžují i jinde. Už přes tři roky běží podobný spor u antimonopolního úřadu, na který se obrátili oba dopravci. Leo Express podal ještě podnět k Evropské komisi například na zneužití dominantního postavení ČD nebo nedovolenou podporu státu. Ta se týká hlavně skutečnosti, že stát nadále objednává a dotuje vlaky mezi Prahou a Vsetínem a Prahou a Luhačovicemi, které se ale z velké části kryjí s nedotovanou trasou Praha - Ostrava.