"Tak jsme se museli poohlédnout jinde, nakonec jsme je sehnali, ale bylo to hodně drsné," vzpomíná opavský podnikatel, vlastnící dnes firmu s osmdesáti zaměstnanci a prodávající osvětlovací systémy například pro pražské, nebo pařížské metro.
Jeho úplné podnikatelské začátky ale sahají ještě dál, do konce osmdesátých let.
"Tehdy jsme s manželkou vyměnili náš byt za stavební parcelu a začali stavět. Bylo to hodně drsné, měl jsem plat jen něco přes dva tisíce a skoro nic nešlo sehnat. Tak jsem si koupil za pět tisíc starý náklaďák IFA, se kterým jsem pak lidem vozil, tu za pár pytlů vápna, tu za pár korun, věci ze stavebnin. Měl jsem na to i živnostenský list, ten jsem si udělal v roce 1988. S tou Ifou jsem pak po revoluci projezdil celé Československo, koupili jsme totiž v malé privatizaci jednu prodejnu elektry v Opavě, což byl jak se na to dnes dívám skoro šílený nápad," vzpomíná.
Se starou Ifou jezdil po republice, od skladu ke skladu, když se vraceli do Opavy, už na ně čekali zákazníci, od kterých vybrali zálohy na objednané zboží. "To mi už asi nikdo neuvěří. Měli jsme tři sta tisíc v kapse, jeli od skladu ke skladu a kupovali zboží. Spát jsme museli na korbě, aby nám nikdo neukradl zboží, parkovat jsme museli na kopečku, protože auto nestartovalo," dodává.
Dnes už Ifou nejezdí. Vede podnik, který sedmdesát procent výroby exportuje. "Na veletrhu v Hannoveru jsme měli stánek hned vedle jedné francouzské firmy. Ta dodávala pro pařížské metro. Slovo dalo slovo a už to bylo," popisuje, jak "snadné" je začít dodávat pro nejstarší metro světa.
Vyberte nejlepší podnikatelský příběhAnketa o cenu čtenářů iDNES.cz a MF DNES |