"Chceme být rozhodně mezi třemi největšími hráči na českém trhu,“ říká člen představenstva Thomas Cook zodpovědný za kontinentální Evropu Peter Fankhauser.
Co vás vedlo k tomu, že jste se rozhodli vstoupit do Česka?
Už úspěšně podnikáme v Polsku a Maďarsku a myslíme, že úspěšní můžeme být i na českém trhu. Podle nás má stejný potenciál růstu, jako u vašich sousedů v Polsku nebo Maďarsku. Navíc Češi hodně intenzivně cestují, podle našich průzkumů nejvíce z nových členských zemí EU. Studie nám ukazují, že je to velmi atraktivní trh.
Jak dlouho jste na českém trhu hledali partnera?
Náš ředitel pro východní Evropu je v Praze zhruba rok, rozhodnutí padlo už před třemi lety. Dělali jsme hodně studií. A také jsme ještě nebyli sami v dobré kondici, proto to tak trvalo.
Proč jste si zvolili právě Travel Plus, na českém trhu nepříliš známou cestovní kancelář?
Většina českých touroperátorů má vlastní pobočky a prodejny, což jsme nechtěli. A také jsme hledali; někoho, kdo má zkušenosti s mezinárodními rezervačními systémy. Není naší filozofií na menších trzích kupovat celého touroperátora a takto riskovat. Produkt máme, ale neměli jsme v Česku jen obchodní síť. Hledali jsme proto spíše prodejce.
Když porovnáte český trh s polským a maďarským, jsou mezi nimi rozdíly?
Určitě hlavně v intenzitě cestování, ta je z východoevropských trhů v Česku rozhodně největší. Myslím, že český trh je v této oblasti dokonce větší, než polský, kde je přitom mnohem více lidí.
Jaké máte v Česku plány?
Začínáme se zimními dovolenými s vlastní dopravou. Nabídneme střediska po celé Evropě na lyžování. Kromě toho rozšíříme nabídku eurovíkendu, které už nyní Travel Plus nabízí. Příští týden vyjdou naše katalogy na tyto produkty v češtině. Kromě toho budeme prodávat zájezdy s odletem z Německa, o které je také mezi Čechy zájem.; Pak uvidíme, co dál.
A další plány?
Nechceme to příliš komentovat. Máme své plány a chceme určitě v Česku růst. Všude, kde jsme přítomní, jsme mezi třemi největšími cestovkami. A není důvod, abychom nechtěli být takto velcí i v Česku.
Začnete nabízet i letní dovolenou z Prahy?
Uvidíme, jakou uděláme zkušenost. Určitě je to naše ambice. Nevíme, zda to bude už příští léto. Musí to být letecká dovolená, ale ještě o tom není rozhodnuté. Jednáme o tom. Záleží také na jednání se zdejšími aerolinkami, nepředpokládáme, že sem Condor (charterový dopravce, součást skupiny Thomas Cook , pozn. redakce) začne létat. To není moc pravděpodobné.
Neckermann v Česku už působil v devadesátých letech, proč jste odešli?
Nevím. Tehdy jsme asi měli jiné priority. Teď je to jiné.
Proč jste si vybrali značku Neckermann a ne Thomas Cook?
Je to známější značka, než Thomas Cook. Má dobrou pověst a je tu dobře známá. Chtěli jsme tu začít se silnou značkou.
V rezervačních systémech se objevily exotické dovolené s vámi už s odlety z Prahy...
Ano, to není náhoda. Jde o přípoje na naše dálkové lety z Frankfurtu, spoje zajišťuje Lufthansa. Takto to funguje třeba i pro klienty z Nizozemska nebo jiných zemí.
Určitě nebudeme létat přímo z Prahy, nabídka letadel na dálkové lety je v Česku velmi omezená. A pro zákazníky je určitě lepší někam letět s jedním přestupem dálkovým letadlem než malým letadlem s více mezipřistáními.;
V Německu uvádíte plné ceny zájezdů bez příplatků, jak to bude v Česku?
Budeme se chovat stejně, jako v Německu, kde na to funguje zákon. Je to naše filozofie, že zákazníci zaplatí takovou cenu, jakou vidí. Víme, že o tom je v Česku momentálně velká diskuse, velké debaty se o tom vedou i v Maďarsku.
Neznevýhodní vás to v porovnání s jinými cestovkami, které lákají na ceny na první pohled nižší, protože jsou bez povinných příplatků?
Máme zkušenost, že zákazníci toto oceňují. Snažíme se být vůči nim féroví od začátku. Na českém trhu by to mohl být i dobrý marketing. Snad přineseme na český trh nový zvyk.
Jak budete zájezdy prodávat? Jen přes Travel Plus?
Využijeme jejich pobočky, které budou označeny jako Neckermann. A pak přes zhruba 200 cestovních agentur po celé republice, které jsme vybrali. Takže naše zájezdy budou ke koupi v každém městě.
Český trh s dovolenými je podle vašich studií v porovnání s Polskem silný, proč to trvalo tak dlouho, než sem vstoupil velký zahraniční hráč?
Je to mix několika důvodů. Nejprve se budovaly trhu v Polsku a Maďarsku. Pak se po roce 2001 dostal cestovní ruch do problémů. Někdo musel být první. Máme informace, že nejsme jediní, kdo se o český trh z velkých cestovek zajímá.
Letos se Thomas Cook spojil s britskou MyTravel, co to přineslo?
Přineslo to hodně příležitostí. Když jsme tak velkou společností v celoevropském měřítku, máme mnohem větší možnosti mít skutečně nejlepší produkt. Můžeme lépe konsolidovat naše kapacity v destinacích, hoteliérům nabízíme větší vytížení.; A z toho budou profitovat i čeští klienti.
Oznámili jste snížení cen na německém trhu na zimu o čtyři procenta, proč?
Dobře jsme nakoupili a tak to jen přenášíme na klienty. Cena ropy se teď celkem drží.
Jaké regiony čeká v budoucnu podle vás velký nárůst přílivu turistů?
Velký potenciál vidíme v celé jihovýchodní Asii. Rozvíjejícím trhem může být také Brazílie, kde je velký boom zahraničních investorů. Z blízkých destinací velmi rychle roste Egypt. A nejrychleji ze všech Turecko, je tam dobrý mix kvality a ceny.
Mění se nějak návyky Evropanů při cestování?
Ano. Cestuje se častěji, ale na kratší pobyty. Hodně rostou například cesty do evropských metropolí. Je to jev hlavně na vyspělých trzích. Změnilo se také rozložení sezóny: už není takový nával na začátku prázdnin, sezóna se prodloužila. Taky hodně narostl počet lidí, kteří jezdí na dovolenou v zimě k moři do vzdálených destinací.
Jaká je situace na trhu s dovolenými v Evropě?
Na některých trzích, například v Německu, je stále nadbytek kapacity v letadlech. Ale je to vše cyklus, když letos zjistíte, že máte moc letadel, příští rok jich objednáte méně.
Neobáváte se konkurence nízkonákladových aerolinek a internetu? Čím dál více lidí si dovolenou hledá samo...
Má hodně výhod jezdit s touroperátorem. Máme lepší ceny v hotelích. Pokud pojedete sami, může se také stát, že za taxi zaplatíte více, než za letenku. A nemáte absolutně žádnou ochranu. Když se něco stane, pak jste rádi, že jedete s cestovkou.;