Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Začnou-li piloti stávkovat, dovolené neohrozí

  0:01aktualizováno  0:01
Český aeroliniím i po hodinách jednání s piloty hrozí, že se jejich provoz poprvé v historii zastaví. Letci národních aerolinek sahají ke stávce po měsících marného jednání. Mají nereálné požadavky na růst mezd, tvrdí vedení ČSA. Nechtějí nám dát samostatnou kolektivní smlouvu, oponují piloti.

Pro cestující to znamená od úterního časného rána si pečlivě zjistit, zda jejich spoj poletí. Všechny lety cestovních kanceláří se piloti ČSA zavázali zajistit. Stejně tak přiletí všechna letadla na linkách, které odstartovaly ještě před zahájením stávky. Částečně poletí i některé pravidelné lety.

"Převážně ty společné s jinou leteckou společností," říká mluvčí ČSA Dan Plovajko. První let, který nepoletí, pokud piloti skutečně stávku zahájí, je linka z Prahy do Bruselu deset minut před sedmou hodinou.

Seznam zastavených letů by společnost měla dát nejpozději před zahájením stávky pilotů na své internetové stránky. O tom, zda letadlo nakonec poletí, se lze dozvědět také na informačních linkách Českých aerolinií.

Cestujícím, jejichž let by ČSA musely kvůli stávce zrušit, nabídne firma podle Plovajka v co nejkratší době náhradní spojení letem jiného dopravce. ČSA se snaží zajistit náhradní lety i pro cestující, kteří by na pražském letišti kvůli stávce uvázli při přestupu. V případě potřeby jim zaplatí hotel a občerstvení.

Pokud bude cestující chtít vrátit letenku zrušeného letu a nevyužije nabízený náhradní let, dostane od Českých aerolinií zpět plnou cenu zaplacené letenky. Plovajko upozornil, že vedení ČSA s piloty stále jedná. Pokud se cestující rozhodne letenku stornovat i na dosud nezrušený let, musí počítat se standardními stornovacími poplatky.

Kromě pilotů jsou ve stávkové pohotovosti i odborové organizace palubních průvodčích, leteckých mechaniků, inženýrů a techniků. Všichni požadují samostatné smlouvy jako piloti. Naopak jednu smlouvu pro všechny požaduje Odborový svaz zaměstnanců v letectví, který zastupuje hlavně pozemní zaměstnance.

Den stávky by přišel ČSA na 30 milionů
České aerolinie se chystaly na svou první historickou stávku a počítaly. Ztráty, věrné piloty, linky, které poletí, a kolik vlastně mohou svým zaměstnancům přidat. Do večera nebylo jasné, zda se společnosti stávku podaří na poslední chvíli odvrátit.

Hrozba stávky nebyla o nic menší ani po včerejším jednání s ministerstvem práce a sociálních věcí. Piloti od něj chtěli, aby určilo zprostředkovatele ve sporu o kolektivní smlouvu mezi piloty a vedením ČSA. Právě jeho jmenování mohlo změnit rozhodnutí pilotů vstoupit v úterý do časově neomezené stávky.

Podle mluvčí ministerstva Kateřiny Prejdové nebyly všechny odborové svazy dohodnuty na jednotném postupu, což je zákonná podmínka pro určení zprostředkovatele.

Ztrátu za jeden den stávky v ČSA odhadují na 30 milionů korun. Zahrnuje nejen ztracené tržby za neuskutečněné lety, ale také zvýšené náklady spojené s nájmem letadel od jiných leteckých společností.

Kolik z pravidelných linek, na nichž obvykle letí letadla s výsostnými znaky ČSA, bude zrušeno ještě pozdě večer, nedokázali lidé z aerolinií říct. Piloti totiž nepředložili vedení společnosti seznam stávkujících, jak je to obvyklé v případě donucovací akce podle pravidel kolektivního vyjednávání.

Dohodli se alespoň, že přiletí všechna letadla ČSA, která odletěla před zahájením stávky. Odbaveni měli být také všichni lidé letící na dovolenou s cestovními kancelářemi. Vzlétnout má také necelých šedesát pravidelných letů z celkových 160, protože jde o takzvané společné linky ČSA a jiných leteckých společností. Na nich budou létat partneři české společnosti.

Do stávky piloti ČSA vstupují proto, že se nedokázali dohodnout s vedením firmy na samostatné kolektivní smlouvě. Za ní se schovává především výrazný požadavek pilotů na růst platů. Piloti ČSA mají nyní podle vedení společnosti průměrný plat 100 500 korun a požadují během dvou let jeho zvýšení na 214 tisíc korun.

Zástupce pilotů neustále tvrdí, že peníze nejsou to hlavní, o co jim jde. Piloti podle prezidenta odborového sdružení pilotů CZALPA Radomila Kratochvíla vědí, co si firma může dovolit. "Ještě nikdy jsme nešli nad hranici možností firmy," tvrdí Kratochvíl.

Podle vedení ČSA firma nabídla rovný přístup ke všem zaměstnancům s ohledem na odlišnosti jednotlivých profesí a pro letošní rok navrhla růst platů 7,12 procenta. Průměrné zvýšení platů v Česku podle vyjednaných kolektivních smluv se pohybuje okolo sedmi procent.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pepa.cz přišel o doménu. Uvnitř firmy vřou mocenské boje, nově slevový portál...
Majitelé válčí o slevový portál. Mluví o vyvádění milionů na bílého koně

Slevový portál Pepa s ročním obratem 300 milionů korun hasí vážné problémy. Kvůli neshodám s jedním z jednatelů přišel o doménu a tím i o značku. Spolumajitel...  celý článek

True Gault
Aplikace vytvoří pomocí skenu nohou dokonale padnoucí lodičky

Dámské boty na podpatcích už nemusí být nepohodlné. Newyorský start-up True Gault představil vůbec první aplikaci pro iPhone, která naskenuje nohy a vytvoří...  celý článek

ČEZ
Čistý zisk ČEZ vzrostl o 21 procent na 16,7 miliard korun

Čistý zisk energetické společnosti ČEZ stoupl v pololetí meziročně o 21 procent na 16,7 miliardy korun. K růstu dopomohly mimořádné příjmy z prodejů akcií MOL...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.