Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Žádat o evropské peníze se musí umět

  1:00
Ani blížící se dvouleté výročí členství Česka v Evropské unii neodstranilo jeden zásadní problém. Češi dodnes neumějí dosáhnout na miliardy, které jim před vstupem do Unie slibovali politici na obnovu země zničené komunismem.
Ministr Radko Martínek si uvědomuje, že se hraje o hodně. Ilustrační foto

Ministr Radko Martínek si uvědomuje, že se hraje o hodně. Ilustrační foto | foto: Dan Materna

Jde o hodně: ve hře jsou desítky miliard korun. Vládní politici už si to zřejmě plně uvědomili a nahlas vyzývají k větší aktivitě.

Od příštího roku začne platit v Unii nový sedmiletý finanční rámec, který nasměruje nemalé prostředky do nových členských zemí.

Česko by mohlo ročně získat z evropských fondů až 100 miliard korun na čističky odpadních vod, nádraží či nové komunikace. Tedy pokud předloží kvalitní a správné projekty. "Bude se jednat o první a současně poslední velké peníze, které z Bruselu dostaneme," říká ministr pro místní rozvoj Radko Martínek.

Jeho ministerstvo vypracovalo Národní rozvojový plán, který poslouží jako návod, jak peníze získat a "využít pro zvýšení výkonu českého hospodářství".

Podle Martínka mnoho projektů není schváleno kvůli nejrůznějším chybám.
Chybí potřebné tiskopisy, nebyly doloženy potřebné náležitosti či mezi jednotlivými dokumenty panuje nesoulad. Žadatelé o dotace však poukazují na velkou přísnost požadavků Bruselu a na přílišnou byrokracii.

Symbol českých problémů
Jednou z největších investic v Česku, na které připutují peníze z Bruselu, je rekonstrukce brněnského hlavního nádraží. A zároveň je to i přehlídka problémů, kterým v Bruselu mnohdy příliš nerozumějí. 

Odhady nákladů na rekonstrukci železnice ve městě a na přesun brněnského nádraží o osm set metrů dál od centra se pohybují nad hranicí dvaceti miliard. Brňané se shodují, že chtějí evropské peníze, ale nemohou se domluvit, kde postavit nové osobní nádraží. Na něm přitom Evropě záleží nejméně.

"Nechceme od Unie peníze na přesun osobního nádraží, chceme je na rekonstrukci železničního koridoru přes Brno," vysvětloval ministr dopravy Milan Šimonovský na únorové prezentaci projektu v Bruselu.

Šance získat z Unie peníze na opravu železničního průtahu, je přitom vysoká. Brno leží na křižovatce dvou koridorů, které jsou pro evropskou dopravu prioritní.

"Mohli bychom dostat okolo osmi miliard," odhadl na začátku roku Šimonovský, který brněnské nádraží prosadil také jako prioritní dopravní projekt České republiky.

"Bez peněz z Evropy nebude možné nádraží postavit," tvrdí bývalý brněnský primátor a europoslanec Petr Duchoň. Peníze, které nepřijdou z Unie, má doplatit stát a brněnská radnice.

Příliv evropských peněz má však háček – osobní nádraží. Projekt, který masivně propaguje město a jehož příprava běží už od poloviny devadesátých let, počítá se stavbou nového nádraží jen 800 metrů jižněji, než je to současné. A to se nelíbí mnoha Brňanům, kteří propagují zachování nádraží v centru Brna. Příznivci odsunu nádraží se s odpůrci dokonce pohádali přímo při prezentaci celého projektu v Bruselu

Autoři:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

USA tlačí na prodej TikToku, jinak ho zakážou. Nejsme agenti Číny, hájí se firma

8. května 2024

Zákonodárci mnoha zemí vyjádřili obavy, že TikTok, který vlastní čínská společnost ByteDance, může...

V Česku nenašla vhodného investora, tak si staví lázně v Emirátech

8. května 2024

Česká podnikatelka Helena Neumannová expanduje se svým byznysem založeným na pěstování levandule do...

Čínská síť desetitisíců falešných e-shopů tahala z lidí peníze i data

8. května 2024  14:53

Více než 800 tisíc lidí v Evropě a USA se podle zahraničních médií stalo obětí podvodu čínských...

Mazlení krav v ohrožení. Oblíbenou zábavu milovníků zvířat kazí ptačí chřipka

8. května 2024

Platit farmářům za to, že se přitulí k půltunovým jalovicím, je ve Spojených státech díky sociálním...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...