Zadavatelé reklamy zvažují rozchod s televizí

Některé firmy, které propagují svoje výrobky a služby prostřednictvím reklamy v České televizi, zvažují své další obchodní styky s tímto veřejnoprávním médiem. Nejasná situace vznikla poté, co se generální ředitel ČT Jiří Hodač začal přerušovat vysílání vzbouřených zaměstnanců, a proto nebyly odvysílány všechny reklamy. Původní odhady ztrát, které z této situace pro ČT vyplynou, se pohybovaly v řádech stotisíců, nyní již mediální analytici hovoří zhruba o pěti milionech denně.

Odlivu inzerentů znepokojených stále méně přehlednou situací v ČT nasvědčují jednání o prodeji reklamního času na leden a začátek února. Ta vede se zadavateli mediální zástupce televize, společnost ARBO media.

Přečtěte si speciální přílohu o KRIZI V ČT

"Skutečné ztráty, které prodeji reklamního času ČT způsobuje současná krize televize, bude ARBO media znát až po jednání s jednotlivými klienty po uzavření jejich kampaní, tedy asi do dvou dnů," řekl ředitel ARBO media Michael Richter.

Například mobilní operátor EuroTel přistoupil na dohodu s ARBO o posunutí reklamní kampaně v případě nevysílání ohlášených pořadů.

Naopak poskytovatel internetu Contactel zcela zrušil sponzoring časomíry před pořadem Události, který měl objednaný do poloviny ledna. Smlouvu je ochoten obnovit až po zahájení vysílání kvalitního zpravodajství.

Jiní zadavatelé zase plánují částku, kterou chtěli zaplatit za reklamu České televizi, utratit v jiných médiích, převážně konkurenčních televizích.

"Zadavatelé si totiž nemohou dovolit dlouhou dobu nekomunikovat, tím by totiž poškodili svou pozici na trhu," myslí si Richter.

Firmy se podle ředitele Asociace reklamních agentur Jiří Mikeše mohou obrátit se žádostí o ušlé zisky za neodvysílané reklamy na agentury a ty pak budou muset peníze požadovat po České televizi nebo ARBO media.

Neodvysíláním reklam jim totiž uniká segment zákazníků, kteří nesledují konkurenční komerční stanice.

Podle Mikeše útok na ČT může být dalším krokem v monopolizaci českého televizního trhu. ČR má proti srovnatelným zemím nejnižší podíl reklamního času na veřejnoprávní televizi, Mikeš se však obává snah o vyloučení reklamy z veřejnoprávní televize vůbec.

Také tvrdí, že existuje spojení mezi Novou a Primou. Řešením jejich dominantní pozice by bylo vytvoření jednoho veřejnoprávního kanálu na frekvencích ČT1 a prodej ČT2 do soukromých rukou.