"Manchester United je sice výborný klub, ale špatná investice (...) Jelikož bylo oznámeno, že IPO (primární nabídka akcií, tedy burzovní debut, pozn. red.) bude sloužit k umazání dluhu, řekli byste si, že výnosy z něj budou použity na splátky úvěrů. Ale to se šeredně mýlíte!" varoval akciový analytik Saxo Bank Sverrir Sverrisson.
Své plány na burze má fotbalový klub nastaveny tak, že jen polovina výtěžku z prodaných 16,7 milionu akcií se použije k umoření dluhu. Zbytek připadne americkému majiteli klubu, rodině Glazerů, kterou fanoušci viní ze špatného hospodaření. "Majitelé nehledají jen investory, kteří jim pomůžou snížit dluh. Naplní i jejich vlastní kapsy," dodal Sverrisson.
Manchester United doufal, že za jednu akcii dostane 16 až 20 dolarů, realita je ale nakonec horší. Klub stanovil emisní cenu svých akcií na 14 dolarů, a prodejem tedy získá 233 milionů dolarů (4,7 miliardy Kč) namísto až 333 milionů. I kdyby vedení použilo všechen výtěžek na splacení dluhu, jeho větší část dál ponese na svých bedrech.
Odborníci: Akcie jsou příliš drahé
Stanovená emisní cena ohodnocuje celý klub na 2,3 miliardy dolarů. Přestože klub začíná odpoledne v New Yorku prodávat jednu akcii za 14 dolarů, což je méně oproti odhadům, podle některých analytiků je to stále příliš.
"Jsem překvapen, že sleva nebyla výraznější," řekl k emisní ceně akcií analytik Ken Perkins ze společnosti Morningstar. Dodal, že jeho firma odhaduje hodnotu akcií Manchesteru na zhruba deset dolarů za kus. Nehledě na to, že prodat 'fotbalové akcie' ve Spojených státech, kde vládne americký fotbal, baseball a basketbal, může být problém. Navíc se očekává, že klub, který devatenáctkrát vyhrál anglickou ligu, vykáže za uplynulý finanční rok pokles příjmů.
Analytik Saxo Bank Sverrisson zpochybňuje i ocenění, které dává těmto akciím burzovní index P/E (vyjadřuje poměr tržní ceny a čistého zisku na akcii). Titul se bude obchodovat v rozmezí 75 až 93 poměru P/E. "To je strašně drahé na společnost, která v posledních letech neměla příliš atraktivní zisky nebo tržby. A je to drahé i na akcie firmy, jejíž byznys model je postavený na fotbalovém klubu. Tak vysoké ocenění prostě nedává žádný smysl," dodal analytik.
Správným směrem se nicméně podle něj vyvíjejí příjmy z reklamy, které by měly nadále růst. Manchester United nedávno oznámil rekordní sponzorskou smlouvu s automobilkou General Motors, která byla ještě nedávno jedničkou na trhu. "I tak jsou ale tržby (reklamní, z vysílání a zápasů) silně závislé na tom, jak se zrovna družstvu daří na hřišti," uzavřel Sverrisson.