Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zájem o biopotraviny roste, ale jen někde. Češi chtějí jogurty i mouku

  17:12aktualizováno  17:12
Letošní září je už podesáté měsícem biopotravin. Někteří obchodníci přitom letos zaznamenali nemalý nárůst zájmu o produkty ekologického zemědělství. Češi nejčastěji sahají po mléčných výrobcích, mouce nebo mase s nálepkou bio.

Biopotraviny. Ilustrační snímek. | foto: Martina Čermáková

„Z prodeje biopotravin zaznamenáváme meziroční nárůst tržeb o více než 20 procent a pozitivní vývoj očekáváme i do budoucna. Daří se nám totiž stále lépe oslovovat takzvané konvenční zákazníky, aby zkusili ochutnat bio a přesvědčili se, že u některých položek jsou ceny skutečně přijatelné,“ uvedl manažer podpory prodeje řetězce Globus Martin Hubka. Bio tvoří tři procenta v nabídce Globusu a podle agentury Green marketing tak má největší podíl biovýrobků z velkých řetězců.

Největší zájem je v Globusu o mléko, jogurty a máslo, vejce nebo dětskou výživu. Z trvanlivých potravin to jsou hlavně mouky, oleje, nebo přílohové potraviny typu kuskus a těstoviny. Zájem je i o sirupy.

Také společnost Country Life, která provozuje velkoobchod a síť prodejen s biopotravinami a zdravou výživou, hlasí nárůst poptávky. „Naši odběratelé se pohybují v relacích růstu poptávky o patnáct až dvacet procent,“ říká ředitel Country Life Otakar Jiránek.

Jurečka kritizuje přirážky obchodníků

Letáky Billa

Nakupujete rádi biopotraviny v prodejnách Billa?

Aktuální leták Billa
i všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Víte, kde je vaše nejbližší prodejna Billa?

Rozšiřovat nabídku z důvodu většího zájmu chce i Billa. Její ambice se však netýkají jen biopotravin, ale celkově českého zboží. „Do roku 2015 bychom podíl českého zboží rádi navýšili na 75 procent,“ říká generální ředitel Billa ČR Jaroslaw Szczypka. Důvodem ale zřejmě je i větší politický tlak na obchodní řetězce. Ministr zemědělství Marian Jurečka nedávno prohlásil, že marže řetězců jsou u biopotravin nadsazené a chce se zasadit o jejich snížení. Řadu zákazníků totiž od nákupu odrazuje vyšší cena.

„Chci se zástupci obchodníků dál jednat, jak nepřiměřené marže upravit, což by mělo mít vliv i na snižování ceny biopotravin, po kterých stále roste poptávka,“ prohlásil nedávno Jurečka. Ten se se zástupci řetězců sejde opět příští týden. Podle mluvčího ministerstva Hynka Jordána se setkání sice nebude týkat konkrétně biopotravin, o výši marží řetězců a o tom, jak je ovlivní propad dodavatelských cen v následku protisankcí Ruska, by se však mluvit mělo.

Podle Jiránka z Country Life je však vyšší marže u biopotravin nesmysl. Za zvýšeným zájmem vidí jednak lepšící se spotřebitelskou náladu, a především změnu vnímání zákazníků, kteří poptávají kvalitnější potraviny. To potvrzuje i Billa. „Lidé si uvědomují, že upřednostněním bio produktů přispívají k pozitivním změnám ve společnosti a k ochraně prostředí, ve kterém žijí,“ uvedl Szczypka.

Oficiální statistiky se objevují se zpožděním, poslední čísla z roku 2012 však také mluví o stabilním meziročním nárůstu. Češi ročně spotřebují biopotraviny v hodnotě 1,78 miliardy korun. To je však stále méně než jedno procento z celkové spotřeby potravin.

Část trhu stagnuje

Další řetězce mluví proto spíše o stagnaci v prodeji zboží s nálepkou bio. „Poptávka po biopotravinách je přibližně na stejné úrovni jako v předchozím roce. Nárůst prodejů ale pozorujeme v segmentu bílých BIO jogurtů,“ říká mluvčí prodejen Albert Judita Urbánková. Podobně zájem stagnuje i v Kauflandu. Stejně tak se podle mluvčího Michaela Šperla nemění ceny biopotravin. „Mezi nejoblíbenější bioprodukty patři mouka, cereálie, müsli a např. i nudle,“ řekl.

Daří se také síti farmářských potravin Náš Grunt, kde bio tvoří zhruba 40 procent v nabídce. Za první půlrok mají o polovinu vyšší tržby než loni. „Ke konci roku tak můžeme očekávat celkový obrat sítě mezi sto dvaceti až sto třiceti miliony,“ říká mluvčí Martina Bauerová. Tržby však nerostou jen díky vyšším prodejům, ale i otevírání nových obchodů, kterých je po celé ČR už třicet.

Lidé v prodejnách Náš Grunt nejvíce sahají po bio pečivu nebo mase. „Není však naší prioritou rozšiřovat záměrně tento typ zboží, snažíme se nabízet poctivé potraviny bez zbytečné chemie přímo od farmářů,“ dodala Bauerová.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.