Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Návštěva z Číny má hlavně psychologický význam, říká zástupce malých firem

  5:00aktualizováno  5:00
Menší české firmy mají stále větší zájem o čínský trh. Už nyní tam podle průzkumu pro MF DNES vyváží desetina exportérů a třetina z nich navíc chystá další navýšení exportů. „Návštěva čínského prezidenta může českým firmám pomoci,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz šéf Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček.

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

V čem může návštěva čínského prezidenta pomoci českým malým a středním podnikům?
Návštěva má spíše symbolický ráz a není možné očekávat, že její součástí bude uzavření stovek kontraktů mezi malými firmami. Má ale jednoznačně psychologický význam. Potvrzuje, že máme s Čínou opravdu nadstandardní vztahy. Musíme si ale při vyjednávání trvale zachovávat důstojnost i vyjednávací pozici, obchodování musí být s respektem vůči čínským partnerům, ale sebevědomé, nepodbízivé a jednat musíme zásadně s vědomím, že máme co nabídnout. Respekt se nesmí zaměňovat s pochlebováním.

Nejsou v centru zájmu čínské delegace jen obří investice?
Velké obchody jsou vždy následovány těmi malými. Ať již v rámci subdodávek nebo jako výsledek referencí. Je zcela zřejmé, že čínské firmy mají zájem vytáhnout kapitál ze země středu a hledají kam jej umístit. Česká republika je na tom ekonomicky velmi dobře, bilaterální vztahy jsou nejlepší za poslední léta, tak není divu, že budou utrácet i zde. To dnes vidí jak velké, tak malé firmy a natvrdo řečeno, hodlají situace šikovně využít.

Z průzkumu, který si asociace nechala zpracovat vyplynulo, že 63 procent exportérů by neuvítalo čínské investice. Přijde mi to jako vysoké číslo, čím si to vysvětlujete?
Malé a střední firmy nejsou úplně rozdávačné, jedná-li se o prodej části firmy, takže je zcela pochopitelné, že většina zůstává v klidu. Ale mě naopak překvapilo, že pětina podnikatelů by přivítala čínské investice do svých firem, to vůbec není malé číslo. Jsem přesvědčen, že je to tím, že naše firmy vidí, že Číňané začínají kupovat kdeco a rozhodně u toho nešetří. Přeloženo do češtiny, kupují za vyšší cenu, než jaká je hodnota pořizovaného majetku. Pro celou řadu firem je to šance, která se nemusí opakovat.

Předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček

Předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček

Jsou čeští podnikatelé vůči Číně ostražití?
Jsou chytří. Vůbec to není tak, že prodáváme české klenoty za málo peněz. Zatím je to opačně. Firmy s opravdu unikátními produkty jsou zatím rezervované, ale pokud se přesvědčí, že je to zajímavé i pro jejich rozvoj, nebudou se bránit spolupráci. Čína již není z pohledu obchodu exotickou zemí a firmy ji začínají brát jako přirozeného partnera, podobně jako třeba byznys s Ruskem.

Jen 13 procent exportujících firem vnímá čínské produkty jako kvalitní. Čím se to dá vysvětlit, mění se to nějak v průběhu času?
Částečně je to pravda, částečně i trochu předsudek. Čína je velká země s miliony firem a je jasné, že narazíme jak na špičkové producenty, tak na výrobce s nevyrovnanou kvalitou. Je to hodně o našem přístupu, musíme pečlivě vybírat obchodní partnery, shánět reference a zajišťovat se bankovními instrumenty. První dodávky musíme platit až po prověření kvality zboží, což ale znamená, zajistit finančním instrumentem dodavatelům naše platby.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.