Nákupní centrum v Dubaji, metropoli Spojených arabských emirátů (ilustrační...

Nákupní centrum v Dubaji, metropoli Spojených arabských emirátů (ilustrační foto). | foto: Profimedia.cz

Gucci a Dior se topí v levné ropě. Zájem o luxus na Blízkém východě klesá

  • 10
Tržby z prodeje luxusního zboží na Blízkém východě se loni podle odhadů konzultační společnosti Bain & Co. zvýšily jen o procento na 8,1 miliardy eur (219 miliard korun) a tempo růstu se zadrhlo. Před rokem bylo ještě čtyřprocentní. Pětina respondentů z aktuálního průzkumu v zemích Perského zálivu uvedla, že snížila výdaje za luxus. O rok dříve to bylo jen třináct procent.

Na první pohled to nevypadá, že by peněženky lidí v rijádském obchodním centru Centria byly méně plné. Ve všední den odpoledne se ženy se zakrytou tváří procházejí chodbami a přesouvají se mezi obchody, jako Dior a Burberry. „Ale již nenakupují jako loni,“ říká manažer obchodu Gucci v obchodním centru Muhammad Fahmáví. Před rokem prošlo dveřmi jeho obchodu více než sto zákazníků denně. Nyní, když jich je dvacet, pokládá to obchodník za dobrý den. Obchody se zhoršily také v blízkém klenotnictví Cartier, píše agentura Bloomberg.

„Lidé se bojí,“ říká Fahmáví. Důvodem je ekonomické zpomalení, které přinesl prudký pokles cen ropy. „Nechtějí utrácet své peníze.“

Příznivěji nevypadá situace ani v jiných obchodních centrech. O nedávném víkendu byly obchody firem Missoni a Valentino v rijádském nákupním centru Al Faisaliah prázdné. V obchodě firmy Swarovski si prohlíželo zboží několik žen.

Tax-free nákupy stagnují

Zpomalení v regionu se přidává k dalším problémům, se kterými se výrobci luxusního zboží nyní potýkají a které snižují jejich tržby, jako slabá poptávka v části Asie, silný dolar a teroristické útoky v Evropě. Podle odhadu svazu italských luxusních firem Fondazione Altagamma zaznamená luxusní sektor v letošním roce růst jen o dvě procenta, což bude druhý nejslabší rok od roku 2009.

Levná ropa je pro země Zálivu pohromou, chystají se zavést daně

Propad cen ropy od června 2014 o více než padesát procent také ovlivnil zahraniční poptávku. Pro zákazníky z Blízkého východu se díky slabému euru stala atraktivnější Evropa, avšak ani zde neutrácejí tak, jako v minulosti, upozornila v dubnu společnost LVMH. Podle firmy Global Blue objemy nákupů bez daně, tzv. tax-free, u klientů ze Spojených arabských emirátů, Kataru, Saúdské Arábie a Kuvajtu v březnu stagnovaly, když předtím sedm měsíců za sebou rostly.

Turisti z Ruska utrácí také méně

Blízký východ ale neztratil veškerý svůj lesk. Firma Yoox Net-a-Porter nedávno souhlasila, že prodá podíl zakladateli dubajské firmy Emaar Properties PJSC, který jí má pomoci při expanzi internetového prodeje značek jako Armani v regionu.

V Kataru, který je v přepočtu na hlavu nejbohatší zemí na světě, obyvatelé a občané loni utratili měsíčně v průměru za luxusní zboží a služby 4000 dolarů (96 tisíc korun). V roce 2014 to podle American Express a Mawarid Group bylo 2 500 dolarů.

Prodejce značky Montblanc v dubajském obchodním centru Mauricio Manrique si ale myslí, že současný pokles je pravděpodobně jen dalším výkyvem. Za šest let, co zde pracuje, kdykoliv se zdálo, že prodej slábne, přijeli Rusové a nabrali si kuličková pera nebo peněženky za 460 dolarů (přes 11 tisíc korun). Nicméně Bain & Co. upozorňuje, že kvůli poklesu rublu Blízký východ navštěvuje i méně Rusů ochotných utrácet.