Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi nakupují stále víc superpotravin. Na trendu se vezou i řetězce

  5:05aktualizováno  5:05
Po produktech od farmářů a biopotravinách Češi propadli nákupům takzvaných superpotravin. Marketing zdravé výživy skvěle funguje a vědí to i velké řetězce. Také v nich Češi kupují čím dál více produktů jako jsou chia semínka, bylina goji, mořské řasy, ale i obyčejné borůvky a maliny.

Zájmu o potraviny, pro které je typický vysoký obsah vitamínů, minerálních látek i enzymů, nahrává v některých případech i příznivější cena oproti minulosti. Zřejmě díky ní se řadí k bestsellerům mezi „superpotravinami“ chia semínka. Na nich stavěli svou tělesnou odolnost už Aztékové před Kristem.

„Loni jsme prodávali kilogram kolem 500 korun, dnes je to 149 korun za kilogram,“ uvedla Alena Saladiaková, marketingová ředitelka e-shopu Superpotravina.cz, který má čtyřletou historii. Obchod zpočátku prodával stovky položek, dnes tisíce. „Měsíčně máme 800 až 1000 objednávek, odhaduji, že meziročně rosteme o pětinu,“ dodává Martin Kostlán, jednatel společnosti Superportravina s.r.o., která web provozuje.

O superpotraviny mají zájem zejména ženy, příznivci zdravého způsobu života a výživy, vegetariáni a vegani, ale čím dál častěji také běžní konzumenti a návštěvníci obchodních řetězců.

Kupují bez lepku. Alergií netrpí

Zájem o tento sortiment však nezvyšuje pouze cena. Řada Čechů je znechucena aférami s nekvalitními potravinami. A navíc se aktivně více zajímají o to, co jedí. Zlom nastal v době finanční krize, kdy peníze nabyly na hodnotě a lidé si začali dávat větší pozor na to, za co je utrácí. Série průšvihů u dovozových potravin vedla k adorování české produkce (více čtěte zde). Z toho těží marketing a ani superpotraviny nejsou výjimkou.

Kromě specializovaných obchodů jako je Country Life, rostou prodeje superpotravin v posledních letech i ve velkých řetězcích. „Mezi našimi zákazníky jsou superprodukty stále žádanější, například Ghí máslo nebo těstoviny z konjaku, což jsou těstoviny bez kalorií, bez sacharidů, tuků, vajec, sóji, lepku nebo jakýchkoliv jiných alergenů. Číslem jedna jsou jednoznačně chia semínka,“ popsala Jana Thompsonová, sortimentní manažerka kategorie zdravých potravin v síti hypermarketů Globus.

Roste však také sortiment bio a bezlepkových potravin, které nekupují pouze lidé s alergií na lepek, ale například i lidé s trávicími problémy. „Tento druh stravování se také stává jistým módním trendem pro lidi, kteří se zaměřují na zdravou výživu. Již několikátým rokem je patrná rostoucí tendence. Například v kategorii chleba a pekařských výrobků vzrostl prodej i díky dalšímu rozšiřování tohoto sortimentu o 45 procent,“ dodala Thompsonová.

Podle obchodního řetězce Tesco roste zájem o české superpotraviny. Až polovina zákazníků prý nahrazuje exotické druhy českými alternativami. Zvyšují se prodeje angreštu, rybízu, či ostružin, nejoblíbenější však jsou maliny a borůvky. „Zájem rok od roku narůstá. Záleží na české sezóně, protože zákazníci vyhledávají české ovoce. V době sklizně je nárůst řádově o desítky procent,“ přiblížil mluvčí Teska Václav Koukolíček.

Stále vyhledávanější ovoce řetězci dodává jeden z největších pěstitelů v republice firma Berry servis. Jahody pěstuje na 30 hektarech půdy, maliny na 12 hektarech a na jednom hektaru ostružiny.

Řetězce mohou přihrát zákazníky menším

Pro menší kamenné nebo internetové prodejny ale nemusí být řetězce nebezpečnou konkurencí. „Částečně nám zákazníky berou, ale ne ve velké míře. Může to totiž fungovat i opačně, lidé u nich superpotraviny uvidí a naučí se je kupovat, jenomže nemají tak širokou nabídku. Řetězce často nabízejí mouky a sladidla, ale už ne specifičtější potraviny,“ je přesvědčený Kostlán ze Superpotravina.cz.

České superpotraviny. Jsou levnější a bližší naší chuti i tělu

Jeho kolegyně Alena Saladiaková dodává, že z prodejního hlediska má dlouhodobě největší úspěch na trhu goji neboli kustovnice čínská a chia semínka. V obou případech hraje vedle vlastností roli i cena. „V posledním roce jsme zaznamenali prudký nárůst zájmu o japonský, jemně mletý čaj matcha,“ doplnila. Z něj se smícháním s přírodním bezinkovým sirupem dá namíchat osvěžující nápoj.

Saladiaková zároveň varuje, aby si zákazníci dávali při nákupu těchto potravin pozor na kvalitu, vyskytují se totiž napodobeniny čajů z Číny a jiných zemí nebo produkty s lákavou cenou, ale bez certifikace, bez účinku nebo dokonce nebezpečné výrobky. Podvodníci prodávají mj. kustovnici čínskou, která však není původem z Číny.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.