Její předseda představenstva Michal Hanslík zaslal před měsícem nabídku na převzetí 51 procent akcií Olmy, které vlastní zemědělci sdružení ve společnosti Milkagro. To díky svému nadpolovičnímu podílu drží klíč k ovládnutí mlékárny.
Nabídku Burgus Invest má MF DNES k dispozici, firma ji však oficiálně nechtěla komentovat. "Nabídky nám chodí průběžně, to není nic nového," říká na to předseda představenstva a jeden z mnoha akcionářů Milkagra Miroslav Cvek. Jestli s někým už konkrétně jednají, nechtěl komentovat.
Zájemci skupují podíly
Dalším, komu není Olma lhostejná, je majitel zemědělského podniku Agrofert Andrej Babiš. Agrofertem vlastněná společnost ZZN Pomoraví letos v lednu koupila zemědělský podnik Zemos ve Velkých Němčicích, který patří k mnoha malým akcionářům Milkagra.
"Na poslední valné hromadě zástupce Zemosu otevřeně vystoupil, že má zájem odkoupit za nominální cenu od zemědělců další podíly," popisuje jeden z účastníků a spolumajitelů Milkagra.
"V Milkagru máme deset procent," potvrdil včera Babiš MF DNES s tím, že to, zda skoupí další podíly, závisí na rozhodnutí zemědělců v představenstvu. Potvrdil však, že zájem o ně má.
Část už přitom v Milkagru získali i finančníci z Burgus Invest. Ti skoupili část pohledávek za Milkagrem a ty pak proměnili v malý podíl.
Už delší dobu se kolem Olmy točí také investiční skupina M.L. Moran. Ta se pokusila už na valné hromadě koncem května ovládnout Milkagro, skrze které by se k mlékárně dostala. To se jí však nepovedlo, protože většina zemědělců se tehdy postavila proti prodeji.
Poté navíc vedení Milkagra ohlásilo, že chce posílit svoji pozici v Olmě. Může totiž odkoupit podíl druhého největšího akcionáře, společnosti Eligo. Tím by Milkagro drželo 93 procent.
"Zatím nenazrál čas," říká Cvek k tomu, kdy k odkoupení dojde. Zda byla dána předem cena podílu, což bývá u podobných operací obvyklé, nechtěl komentovat.
. Kdo má o firmu zájemM.L. Moran Burgus Invest Andrej Babiš |
Investiční skupiny, jejichž taktikou je podnik v problémech koupit, očistit ho a pak ho dále se ziskem prodat, přitom nebudou jedinými zájemci o Olmu. Podle lidí z byznysu se o ni chtějí ucházet i některé mezinárodní mlékárenské giganty.
Jejich taktika se však liší – obvykle chtějí co nejrychleji a přímo získat většinu. Hodnotu Olmy zvyšuje hlavně atraktivní značka a výrazný podíl na trhu v prodeji jogurtů, jogurtových nápojů a dezertních mléčných výrobků.
Závody jsou také poměrně modernizované. Minusem jsou poměrně vysoké dluhy - Olma měla loni vypůjčeno 1,4 miliardy korun - a nepřehledná vlastnická struktura zpomalující rozhodování.