Není ani jasné, proč Žák na poslední chvíli tak spěchá a chce smlouvu uzavřít v jednacím řízení bez uveřejnění a nepřipustit klasickou otevřenou soutěž na dodání dat.

Není ani jasné, proč Žák na poslední chvíli tak spěchá a chce smlouvu uzavřít v jednacím řízení bez uveřejnění a nepřipustit klasickou otevřenou soutěž na dodání dat. | foto: František Vlček, MAFRA

Ministr dopravy Žák chce na poslední chvíli kupovat data. Bez tendru

  • 37
Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák předloží ve středu na vládě jen několik dní před svým odchodem z ministerstva záměr, jak neplánovaně utratit během tří let 165 milionů bez jakékoliv veřejné soutěže. Od Centra pro rozvoj dopravních systémů chce na tři roky koupit data o dopravě na českých silnicích a dálnicích s názvem Via Rodos.

Systém stát teprve testuje a jeho rozvoj již spolufinancuje. Žákův plán přitom provází celá řada zvláštních okolností. Stát s takovým výdajem v rozpočtu vůbec nepočítá, není jasné, zda data vůbec potřebuje. V současnosti není vyhodnocený ani pilotní provoz systému na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), z jehož peněz by měly peníze na provoz systému jít.

A konečně stát vznik systému z veřejných peněz financoval. Státní fond dopravní infrastruktury, který do ŘSD posílá peníze na provoz, žádnou speciální položku či dotaci pro ŘSD nemá. "Museli by se uskrovnit v ostatních provozních výdajích a každopádně prokázat, že jde o efektivně vynaložené prostředky," řekl šéf SFDI Tomáš Čoček.

Systém sbírá, zpracovává a publikuje data ze zhruba 130 tisíc palubních jednotek GPS, které jsou nainstalované v autech. "Tím poskytují jedinečnou informaci o aktuální situaci na pozemních komunikacích, zejména o zácpách a aktuálních zdrženích," uvádí ministerstvo v důvodové zprávě.

Za zakázku lobbuje například Žákův poradce David Libiger, původně chtěl ministr zadat zakázku napřímo bez projednání vládou. Není ani jasné, proč Žák na poslední chvíli tak spěchá a chce smlouvu uzavřít v jednacím řízení bez uveřejnění a nepřipustit klasickou otevřenou soutěž na dodání dat. Obdobná data dnes umějí běžně získávat i některé komerční produkty, jako například navigace. V Evropě přitom fungují i systémy, které sbírají data ze všech mobilních telefonů na silnici.

Nákup na poslední chvíli budí odpor

Proto je proti plánu ministra přímo na jeho úřadě i v jeho podřízených organizacích značný odpor a část úředníků se podle informací MF DNES pod tento plán nechce podepsat.

Oficiálně to ministerstvo vysvětluje tím, že jde o jedinečný systém, konkrétněji to však nedokládá. "V současné době neexistují žádné jiné dostupné typy detekčních technologií poskytující srovnatelný rozsah možného pokrytí silniční sítě ČR při zachování dosažené přesnosti a dostupnosti zdrojových dopravních dat," tvrdí ministerstvo ve zprávě pro vládu.

Stát navíc není v žádném časovém tlaku systém vůbec kupovat a rozvoj systému už stát platí: Centrum pro rozvoj dopravních systémů, které sdružuje několik technických vysokých škol a řadu soukromých firem, dostane postupně od Technologické agentury 180 milionů korun. Zařízení je napojené na ostravský "superpočítač".

Systém i pro další země

Podle děkana Fakulty dopravní ČVUT Miroslava Svítka je od začátku celý projekt nastaven tak, že data z něj budou odebírat státní instituce. "Existují přísliby ze strany ministerstva z minulých dob, že tato data budou odebírat," potvrdil Svítek. V nich se nemluví o žádné placené službě. Podle úředníků je navíc otázkou, zda by neměla být data naopak prodávána do komerční sféry, například právě dodavatelům navigací.

Podle Miroslava Svítka je navíc možné, že by se systém mohl rozšířit i do dalších zemí. "Oproti komerčním aplikacím systém zpracovává mnohem větší množství dat," vysvětlil Svítek. Podle něj systém umožňuje například zjišťovat, odkud kam lidé skutečně jezdí, a podle toho i plánovat například veřejnou dopravu.