Zdeněk Žák

Zdeněk Žák | foto: František Vlček, MAFRA

Exministr Žák po složení funkce najel služebním vozem 25 tisíc kilometrů

  • 119
Bývalý ministr Zdeněk Žák najel za tři měsíce po odchodu z funkce 25 tisíc kilometrů služebním vozem. Museli mu dokonce vyměnit řidiče. Stát jeho cestování přišlo na 125 tisíc korun. Stal se tak bezkonkurenčním vítězem "soutěže" bývalých ministrů úřednické vlády prezidenta Zemana, kdo po odchodu projel nejvíce.

Žák ministerstvem dopravy přidělené vozidlo vytížil natolik, že řidiče museli v průběhu tří měsíců pro náročnost střídat. Celkový účet za jeho jízdy po Česku a částečně i do zahraničí dosáhl 125 tisíc korun jen za pohonné hmoty. Vyplývá to z informací, které poskytlo Ministerstvo dopravy na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

Žák výrazně převyšoval kolegy útratou už za únor a březen, kdy o benefitu pro exministry MF DNES informovala poprvé. A v dubnu si náskok udržel: druhý v pořadí, exministr školství Dalibor Štys, ujel 14 431 kilometrů, většinu vzdálenosti ujel kvůli práci pro Jihočeskou univerzitu.

Žák jel děkovat dopravním expertům

Žák používal státní vozidlo hlavně pro soukromé výlety. "Využil jsem období tří měsíců po ukončení mandátu, že jsem velice intenzivně komunikoval s odborníky, na které jsem neměl čas," řekl Žák.

Podle knihy jízd využíval Žák vozidlo prakticky každý den – za celý duben měli jeho řidiči volno jen jednou. Žák, který sebevědomě vystupuje jako odborník na železnici, přitom tvrdí, že jeho hlavní zaměstnání je v Londýně. Kniha jízd ho však usvědčuje, že byl buď neustále v Česku, nebo ministerský vůz využíval někdo jiný z jeho známých.

Žák už dříve uvedl, že objížděl po Česku odborníky v dopravě, aby jim poděkoval za spolupráci během jeho ministrování. Podle informací MF DNES řešilo ministerstvo i jeho plán na několikadenní cestu k moři, z té však sešlo.

Na tři měsíce služebního vozu zdarma včetně řidiče a pohonných hmot mají ministři nárok podle zákona. Rozdíly ve využívání však byly velké, někteří ministři ho na rozdíl od Žáka ani nevyužili.

Jiná ministerstva tají, kam jejich bývalí šéfové jezdili. Například Ministerstvo životního prostředí nakonec zveřejnilo, že současný poslanec za KDU-ČSL Tomáš Podivínský projezdil více než 40 tisíc korun, knihu jízd však zveřejnit odmítlo z důvodu ochrany soukromí. Každý poslanec přitom dostává paušální úhradu na provoz svého auta.

Podobně využívala ministerského vozu i poslankyně ČSSD Marie Benešová. "V klubu ČSSD to samozřejmě věděli, nic jsem netajila," řekla Benešová.

Devět ministrů ujelo 80 tisíc kilometrů

Exministr školství Dalibor Štys, který za dva měsíce ujel přes 14 tisíc kilometrů, cestoval například do Hamburku nebo Heidelbergu. "Jezdím na jiné vysoké školy, týkalo se to výzkumu. Nešlo o žádné soukromé cesty," řekl. "Když byla ta možnost, chtěl jsem univerzitě ušetřit peníze," dodal.

Podobně hovoří i exministr pro místní rozvoj František Lukl. Ten používal současně vůz Kyjova, kde působí jako starosta, a také ministerský superb. "Neměl jsem ho na soukromé jízdy, jezdil jsem s ním jen na služební cesty do Prahy na ministerstva," vysvětlil.

Bývalý exministr kultury Jiří Balvín najel necelých pět tisíc kilometrů. Zavítal přitom do Rakouska, Německa a Švýcarska. Celkem devět exministrů, o kterých se MF DNES podařilo získat údaje, najelo během čtvrt roku téměř 80 tisíc kilometrů.