Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zákaz reklamy na nezdravé potraviny? Polovina marketérů by to uvítala

  1:00
Sami marketéři by uvítali přísnější regulaci reklamy cílené na děti. Polovina z nich například tvrdí, že by měla být zcela zakázána reklama na jídlo a nápoje s vysokým kalorickým obsahem a další nezdravé potraviny. Vyplývá to z průzkumu pro MF DNES.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Sváček

Poutače na sladké limonády na školních chodbách. Přeslazené mléčné řezy, které se vydávají za zdravou svačinku. Dárky k dětskému menu ve fastfoodech. Devět z deseti marketingových manažerů považuje za neetické oslovovat reklamou děti v předškolním věku.

Reklama, která míří na děti, může vést v řadě případů k nezdravým návykům. Téměř tři pětiny marketingových manažerů českých firem si myslí, že současné zákony jsou v tomto směru příliš benevolentní. Ukázala to studie agentury Ogilvy &Mather.

„Je vidět, že stále více marketérů v českých firmách tlačí na etickou stránku věci. Vnímají, že legislativa v této oblasti není dostatečná,“ říká šéf Ogilvy & Mather Ondřej Obluk.

Snaha o přísnější regulaci představuje celoevropský trend. Například ve švédských televizích je reklama pro děti do dvanácti let zcela zakázána. Tamní agentury navíc dobrovolně zákaz respektují i v komunikaci na internetu.

Od poloviny příštího roku začne platit zákaz reklamy na nezdravé potraviny pro všechna britská média zaměřená na děti, včetně sociálních sítí.

V Česku zakáže od ledna pamlsková vyhláška prodej nezdravých potravin ve školních bufetech. Žádné zpřísnění regulace reklamy se však zatím nechystá. A podle některých odborníků to ani není třeba.

„Domnívám se, že marketéři spíše volají po tom, aby se důsledně dodržovala pravidla, která už máme,“ myslí si Denisa Hejlová, šéfka katedry marketingové komunikace a PR na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy.

„Už teď je přeregulováno. Navíc, jak všichni víme, zakázané ovoce nejvíc chutná. Ve výsledku by zákaz reklamy pro děti nemusel přinést žádaný efekt,“ myslí si advokát se specializací na marketingovou komunikaci Filip Winter.

Jakákoliv případná regulace by se podle něj měla řešit na celoevropské úrovni. Hlavně kvůli tomu, aby na jednotném trhu platila stejná pravidla pro všechny. V Bruselu se vedou debaty třeba o omezení on-line reklamy, případně reklam na nezdravé potraviny a nápoje.

Firmy se hlídají samy

Podle šéfa Ogilvy & Mather Ondřeje Obluka řeší firmy nedostatečnou legislativu stále častěji vlastním etickým kodexem, který upravuje pravidla pro komunikaci s dětským zákazníkem. „Neobejde se už bez něj prakticky žádná velká firma,“ prohlašuje. Podle studie ho má 82 procent firem, dvakrát víc než před dvěma roky.

Firmy v etickém kodexu samy sebe zavazují například k tomu, že nebudou reklamou cílit na děti školního věku, ale až na teenagery, že nebudou dělat promo akce v okolí škol nebo že naopak budou podporovat správné návyky, třeba v podobě vyvážené stravy.

Regulace ostatně vyřeší vždy jen určitý výsek, nedokáže postihnout všechno, jak upozorňuje Denisa Hejlová. „Děti se od relativně regulované televizní reklamy přesunuly na internet a sociální sítě. Zejména sociální média, jako YouTube, Instagram či Facebook, jsou přitom pole neorané. Tam je skrytá reklama jedním z nejdůležitějších příjmů slavných youtuberů a instagramerů,“ dodává Hejlová.

Sociální sítě se přitom podle marketérů staly zdaleka nejvhodnějším komunikačním kanálem pro oslovení dětí mezi 12 a 18 lety. Za poslední dva roky zcela převálcovaly ostatní způsoby, jak mladé reklamou zaujmout. A to nejen televizi, ale také zbytek internetu.

Obluk přesto upozorňuje, že zaměření pouze na sociální sítě může být kontraproduktivní. „Ukazuje se, že teenageři kromě sociálních sítí už na internetu nikam moc nechodí. Všichni na nich visí, ale zároveň ne všichni jsou ochotní brát ho jako komerční obsah,“ říká Obluk.

„Zatímco u televize jsou diváci v zásadě garantovaní, u YouTube to tak být nemusí. Youtubeři sice válcují zpěváky či sportovce, ale nikde není garantované, jestli se daný youtuber prosadí,“ dodává Obluk.

Televize pro nejmenší

U předškoláků zůstává nejsilnějším komunikačním kanálem televize. I v této nejmladší kategorii však její význam ustupuje ve prospěch internetu.

Největší podíl marketingových ředitelů (38 procent) se každopádně domnívá, že je správné oslovovat reklamou děti až při jejich přechodu na druhý stupeň. A pouze desetina respondentů považuje za etické reklamní aktivity v mateřských školách.

Reklamy zaměřené na děti tvoří nejčastější stížnosti, které posuzuje Rada pro reklamu, složená ze zástupců zadavatelů. Většinou je nepovažuje za prohřešky a stížnosti nakonec zamítne. „Každý trh je jiný. Záleží na tom, kam společnost dovolí firmám a jejich marketérům zajít. Čechům například tolik nevadí reklamy na sladké nápoje, propagují je i nejznámější blogeři,“ říká Hejlová.

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

Banky škrtají pokladní služby na pobočkách. Není o ně zájem

O hotovost Češi zájem mají, ale ne na pokladnách bank. Většinou své hotovostní operace řeší přes bankomaty a vkladomaty. Banky proto reagují úpravou služeb. Navyšují počty bankomatů a snižují počty...

2. dubna 2025

Byty z úspor na důchod. Na trh s bydlením může přitéct až osmnáct miliard

Premium

Je velká šance, že na trh s bydlením brzy přitečou miliardy z penzijních fondů, ve kterých si Češi i s pomocí státních příspěvků spoří na důchod. Sněmovna by totiž ve středu měla rozhodnout, zda...

2. dubna 2025

Trumpova cla budou plošná a okamžitá, obávají se američtí ekonomové

Americký prezident Donald Trump usiluje o nejrazantnější přeměnu globálního ekonomického systému za desítky let. Většinu dovozu do Spojených států chce zatížit clem kolem 20 procent, uvádějí zdroje....

1. dubna 2025  20:14

Nespočet malých amerických firem je v úzkých. Netuší, kam přesunou výrobu

V pasti Trumpových cel se ocitly tisíce menších amerických firem, které s cílem co největší efektivity a také co nejnižších konečných cen přesunuly svou výrobu mimo USA, povětšinou do Asie. Nyní se...

1. dubna 2025

Češi uvázli v Egyptě. Cestovka obvinila dopravce z liknavosti a končí s ním

Klienti cestovní kanceláře Blue Style přiletí z dovolené v Egyptě později, než měli původně v plánu. Poté, co si v úterý někteří cestovatelé stěžovali na změny odletů a nedostatek informací, cestovní...

1. dubna 2025  19:11

Ať mají automobilky více času na plnění emisí, navrhuje nakonec Evropská komise

Evropská komise navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Komise také udělila...

1. dubna 2025  17:22,  aktualizováno  18:31

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V těchto lahůdkách už si prodavačky na peníze nesáhnou. Hotovost bere automat

V nejnovější pobočce Libeřských lahůdek v Jugoslávské ulici v Praze se nově testuje speciální hotovostní automat. Prodavačky za pultem zde zákazníkům sice připraví chlebíčky, saláty či zákusky, mince...

1. dubna 2025

Amerika jako neznámé území. Hotely i dopravci hlásí pokles zájmu turistů

Francouzská hotelová skupina Accor informovala, že počet rezervací turistů mířících z Evropy do USA se letos v létě snížil o 25 procent. Lidé, které od návštěvy země odradilo současné počínání...

1. dubna 2025  16:01

EU podpořila těžbu lithia na Cínovci, zařadila ji mezi strategické projekty

Zásoby lithia na Cínovci jsou podle vládního rozhodnutí ložiskem strategického významu. A zelenou dostal projekt těžby a zpracování lithia odsud i v Evropské unii, zařadila ho mezi strategické...

1. dubna 2025  14:25

Minus 91,2 miliardy. Ministerstvo řeklo, jak stát hospodařil v prvním čtvrtletí

V prvních třech měsících letošního roku dosáhl schodek státního rozpočtu částky 91,2 miliardy korun. Výsledek je o necelých 14 miliard lepší než loni touto dobou, sdělilo v úterý ministerstvo...

1. dubna 2025  14:09

RegioJet v Praze nasadil nové vlaky, začala také jezdit linka S61 do Úval

Dopravce RegioJet dnes nasadil sedm nových elektrických vlaků polského výrobce PESA na stávající linku S49 spojující Roztoky u Prahy, Libeň a Hostivař a novou linku S61 z pražského hlavního nádraží...

1. dubna 2025  12:51,  aktualizováno  13:08

Řetězec restaurací Hooters vyhlásil v USA bankrot. Značku zachrání franšízanti

Americký restaurační řetězec Hooters, který celosvětově proslul svými smaženými kuřecími křidélky a atraktivními servírkami v bílých tílkách a oranžových šortkách, vyhlásil na domácím trhu bankrot....

1. dubna 2025  11:53