Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zakázané reklamy: Smyslná tanečnice prý nabádala k užívání drog

  12:00aktualizováno  12:00
Smyslná, mystická a hlavně neškodná. Tak vnímala většina lidí reklamu na parfém Opium značky Yves Saint Laurent. Britská rada pro reklamu ASA ji však zakázala. Jako nezodpovědný umělecký počin, kterým tvůrci nabádají k užívání drog. Na britských obrazovkách se spot nesměl vysílat.

Kampaň kosmetické značky Yves Saint Laurent na parfém Belle d’Opium potkala v roce 2011 dvojnásobná smůla. Televizní spot byl v Británii zakázán kvůli tomu, že by mohl lidi nabádat k užití drog. Plakáty na billboardech zase radní úřadu ASA, který kontroluje reklamu, považovali za sexistickou.

Tváří parfému, jež se objevuje na zakázaném billboardu, byla známá anglická modelka a nyní i spisovatelka Sophie Dahlová (vnučka Roalda Dahla). Sama fotografii považovala za nádhernou, třebaže rada ji odsoudila, protože prý zobrazuje ženu jako sexuální objekt.

Z jiných důvodů dostala stopku vydařená televizní reklama s tanečnicí. Choreografii vytvořil Akram Khan, který pracoval i pro australskou zpěvačku Kylie Minogue. Sám však vysvětloval, že inspirací pro opojný tanec herečky byla tajuplná květinová symbolika a nikoliv užívání drog. „Záměrem bylo vytvořit reklamu zbavenou přebytečného pohybu a zaměřenou na nejjednodušší a hlubší věci,“ namítal radě pro reklamu. Ta však byla neoblomná a spot zakázala.

Kromě sloganu „Jsem tvou závislostí,“ který zazní v závěru, byl sporným i moment, ve kterém si herečka přejede prstem po předloktí a vzápětí upadne na zem, kde pokračuje v mystickém tanci. Právě to podle ASA evokovalo vpichování heroinu. I pro to měl Khan vysvětlení. Šlo prý o to, ukázat tok energie v těle ženy a cesty vedoucí k touze a vášni.

Výrobce parfému Opium Yves Saint Laurent uvedl, že závislostí je myšlena žena, která parfém užívá a nejde o závislost na drogách. Podle YSL vidělo spot na 44 milionů lidí, ale nikdo z nich si firmě nestěžoval. Také podle průzkumu na vzorku 96 francouzských žen si prý reklamu žádná nespojila s narkotiky, ublížením a přestupky. Podobně dopadl podle deník The Daily Mail průzkum mezi čtyřmi sty britskými ženami.

„Průměrný spotřebitel vnímal reklamu jako uměleckou snahu propagovat smyslnou vůni Yves Saint Laurent a je proto nepravděpodobné, že by většině diváků způsobila újmu,“ argumentovala firma. Nicméně ASA nesouhlasila. Trvala na tom, že prst, který přejede po ruce, může diváka nabádat k užití opiátů.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Penze jsou udržitelné, místo reformy stačí jen úpravy, tvrdí vládní studie

Český důchodový systém je podle nové vládní studie do budoucna udržitelný a jeho zásadní velká reforma není nutná. Stačit by podle autorů měly úpravy parametrů...  celý článek

Prodejna e-shoopu Zoot v Praze.
Půjčte nám, vybídl Zoot lidi. E-shop nabízí klientům dluhopisy

E-shop Zoot nabídne klientům dluhopisy. Testuje trh před vstupem na burzu. Několika stovkám svých největších zákazníků poslala tento týden dopis, ve kterém...  celý článek

Irácké letectvo začalo přebírat první ze dvanácti odkoupených letounů Aero...
Zbrojovky vyvezly zbraně za rekordních 18 miliard, nejvíce do Iráku

Export zbraní a vojenského materiálu z Česka dosáhl loni rekordní hodnoty 18,2 miliardy korun, v roce 2015 to bylo 15 miliard. Z jednotlivých států české...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.