Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zákazník nemusí mít za každou cenu pravdu

- Slovo reklamace nahání mnohým spotřebitelům, ale také obchodníkům husí kůži. Pro obě strany pultu představuje reklamace totiž většinou martyrium, které je stojí čas, nervy a peníze. Přestože zákon chrání především zákazníka, ne vždy platí, že má zákazník pravdu a jeho reklamace je oprávněná.

Podle dopisů čtenářů jsou největším trnem v oku reklamace bot a elektrospotřebičů. O své zkušenosti s neoprávněnými reklamacemi se podělili zástupci některých firem prodávajících domácí spotřebiče a znalci se specializací na obuv.
Zákazníci boty příliš nešetří
Najít v současné době obchod, kde prodávají kvalitní boty, není snadné. "Na trh se dostává spousta nekvalitní obuvi a obchodníci se snaží bránit většímu množství reklamací tím, že je odmítají," tvrdí Milan Bartošek ze státní zkušebny ITC Zlín. Přestože 90 procent reklamací, které se do této zkušebny dostávají, je podle jeho slov oprávněných, jsou případy, kdy má pravdu prodejce. Někteří zákazníci přicházejí reklamovat boty těsně před vypršením záruční doby. V tom okamžiku mnozí prodejci zbystří své smysly, neboť se ze zákazníka může vyklubat vykuk, který v botách půl roku spokojeně chodil a nyní je chce vrátit nebo vyměnit za nové.
Již při nákupu by měl mít zákazník představu, na co bude boty používat. "Každá obuv má své účelové použití," říká soudní znalec Jaroslav Sukup. A tak mladík, který chodí denně ve značkových teniskách do školy, možná ohromí spolužačky, ale nemůže se divit, když se mu boty rozpadnou a v obchodě reklamaci neuznají s odůvodněním, že měl boty používat výhradně na sport.
Prodejci by měli podle zákona zákazníka řádně informovat o nebezpečí, které vyplývá z nesprávného použití nebo údržby bot. Tyto informace by měly být v přiloženém návodu. Mnozí si však ulehčují práci odevzdáním letáčku s několika stručnými radami, což samozřejmě nestačí. V horším případě neporadí vůbec.
OBUV JE TŘEBA UDRŽOVAT
Na druhou stranu, i dobře informovaní zákazníci rady prodejců mnohdy opomíjejí. Nejenže boty používají k jinému účelu, ale často se o ně také málo starají. Přitom dostatečná péče je jednou ze základních podmínek pro to, aby boty zákazníkovi dobře sloužily a byly v dobrém stavu. "Změny na botách, které majitel způsobil nedostatečnou údržbou, nelze uznat za důvod k reklamaci," tvrdí soudní znalec Jaroslav Sukup. "Třeba když někdo suší promočené boty blízko topení nebo kamen, a ty následně změní tvar, svrchní materiál ztvrdne a při následné chůzi popraská," dodává. Promočení lze podle Jaroslava Sukupa zabránit pravidelným ošetřením odpovídajícím krémem. Pokud boty promoknou, měl by je majitel natáhnout na napínáky nebo alespoň vycpat novinovým papírem a nechat schnout při pokojové teplotě. A po vyschnutí samozřejmě opět nakrémovat. "Sportovní obuv někteří lidé dají do pračky a vyperou, což se nemá," uvádí další příklad nevhodné péče Milan Bartošek ze zlínské státní zkušebny.
ZÁRUČNÍ DOBU NELZE ZAMĚŇOVAT S ŽIVOTNOSTÍ
"Mnozí zákazníci si také stále jaksi nechtějí uvědomit, že záruční dobu na obuv nelze zaměňovat s její životností," varuje Jaroslav Sukup. "To je doba, po kterou může obuv při běžném používání a odpovídající základní údržbě, vzhledem ke způsobu a intenzitě používání, vydržet." Zejména rodiče by si měli uvědomit, že šance na reklamaci prošoupaných a v palcích roztrhaných přezůvek, ve kterých se dítě prohánělo několik měsíců, je mizivá. "Hlavně děti rády kopou do různých věcí a boty tím často poškodí," uvádí Josef Tomanec ze státní zkušebny ITC Zlín. Ale i boty za 15 000 korun se prý při každodenním nošení brzy opotřebují. Může to být vinou nekvalitního materiálu, ale i tím, že zákazník boty nestřídá a nepečuje o ně. Pak je překvapený, že prodavač nepřijme k reklamaci boty s úplně prošoupanými podešvemi, které si již dávno říkaly o podražení.
"Když zákazník u bot zjistí nějakou vadu, měl by je v prvé řadě přestat používat a bez zbytečného odkladu uplatnit reklamaci," radí Jaroslav Sukup. "Jedině tak lze zajištěním kvalitní opravy uvést obuv do funkčního stavu." Další používání totiž obvykle znamená znehodnocení nebo zničení bot, což může být jeden z důvodů k tomu, aby prodávající reklamaci odmítl.
Přečíst si celý návod k použití elektrospotřebiče se vyplatí
První věc, kterou by měl zákazník po nákupu elektrospotřebiče udělat, je prostudovat si pozorně přiložený návod. To řada zákazníků nedělá a jednoduše koupený přístroj zapnou. Snadno pak může dojít k jeho poškození a při reklamaci má zákazník bohužel smůlu. Tím, že letmo pročetl několik úvodních řádků v návodu nebo jej ani neotevřel, porušil záruční podmínky a na bezplatnou opravu nebo výměnu výrobku nemá nárok. Například již při prvním zapojení si někdo nevšimne, jaké je požadované napětí pro příkon přístroje. Jestliže je nastavený na 110 voltů a on jej zapojí na 230, výrobek se tím spálí. Někdy je zákazníkova cesta do záručního servisu naprosto zbytečná právě proto, že přehlédne některé rady uvedené v návodu.
ZDÁNLIVÁ ZÁHADA NĚKDY PORUCHOU NENÍ
"Stává se, že lidé přicházejí reklamovat jakési pseudozávady, které vyplývají z nepochopení nebo neznalosti správné obsluhy," říká vedoucí servisu značek AEG, Electrolux a Zanussi Jiří Kremla. "Například nezmáčknou správné tlačítko." Za pseudozávadu lze v některých případech označit také hlučnost, která se projevuje zejména u praček, myček a lednic. Každý člověk hodnotí míru hlučnosti jinak. Při posuzování problému pak nerozhoduje subjektivní pocit spotřebitele, ale parametr, který uvádí výrobce. Pokud výrobek tomuto parametru odpovídá, je spotřebič v pořádku a nelze jej reklamovat.
Velice důležitá je pravidelná údržba, kterou každý přístroj potřebuje ke svému bezvadnému chodu. Je-li nedostatečná, varná konvice časem přestane hřát, vysavač málo saje nebo prádlo z pračky není dobře vyprané. Takové věci si někteří zákazníci mylně vykládají jako vady, které mohou reklamovat. Ve skutečnosti je příčinou například usazený vodní kámen, zejména v napařovacích žehličkách nebo varných konvicích. Tuto nečistotu lze snadno odstranit pomocí odvápňovacího roztoku. Také stížnosti zákazníků na jiskření uvnitř mikrovlnné trouby pramení často z nedostatečného čištění a následného usazování zbytků jídel v troubě.
Pokud se někdo rozhodne vadný spotřebič reklamovat, měl by jej ještě předtím vyčistit. "Silně znečištěné bývají fritézy předávané do opravy, někdy musí mít opraváři opravdu silný žaludek," říká tiskový mluvčí společnosti ETA Zdeněk Vohradník. V tomto případě nahrává zákon prodejcům a servisním technikům, kteří mohou špinavý přístroj odmítnout přijmout k opravě.

Majitel boty, která se například začala párat, by měl uplatnit reklamaci co nejdříve.

Vadný spotřebič, ke kterému je povolán opravář, by měl být čistý.

Nabídka zboží různých značek je pestrá. Ať už si zákazník vybere jakoukoli, musí si vždy před zapojením spotřebiče přečíst návod.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Česko díky členství v EU zbohatlo. Poláci z něj ale vytěžili víc, říká analýza

25. dubna 2024  11:38

Za dvacet let od vstupu Česka do EU se podařilo zvýšit životní úroveň vyjádřenou v HDP na obyvatele...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Ovocnářům hrozí bankroty. Mrazy ceny určitě ovlivní, hlavně jablek, říká jejich šéf

25. dubna 2024  8:44,  aktualizováno  10:58

Pěstitelům ovoce hrozí kvůli mrazům bankroty, říká předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík....

České dráhy vydělaly téměř čtyři miliardy korun. Tahounem byla osobní doprava

25. dubna 2024  10:06

Státem vlastněné České dráhy dosáhly v loňském roce hrubého zisku 3,8 miliardy. Na rozdíl od...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...