Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zakladatel „čínského FedExu“ zbohatl díky boomu e-shopů i epidemii SARS

  18:00aktualizováno  18:00
Hodnota majetku Číňana Wanga Weie, který vlastní největší doručovací společnost v zemi S.F. Express, vzrostla po nedávném vstupu na burzu na více než 27 miliard dolarů, v přepočtu přes 690 miliard korun. To z něj dělá třetího nejbohatšího muže Číny. K úspěchu mu pomohl boom obřích internetových obchodů, jako je Alibaba nebo JD.com.

Logistické centrum S.F. Express ve městě Wuhan v centrální Číně. | foto: Profimedia.cz

Firma, jíž se přezdívá čínský FedEx, vstoupila na burzu v Šen-čenu koncem února prostřednictvím akvizice již kótované společnosti a během prvních pěti dnů třikrát dosáhla desetiprocentního limitu pro posílení akcií.

A i když po zprávě čínských státních médií, že za obřím růstem byli spekulanti, přišel mírný pokles, firma se stala podle agentury Bloomberg nejhodnotnějším titulem burzy s tržní kapitalizací 285 miliard juanů, v přepočtu více než bilion korun.

Společnost nabídla investorům 133 milionů kusů akcií v celkové hodnotě necelých devět miliard juanů, což je něco přes tři procenta její celkové hodnoty. Zakladatel a šéf společnosti Wang Wei, který vlastní asi 65procentní podíl společnosti, vstupem na burzu zvětšil své jmění na více než 27 miliard dolarů (přes 690 miliard korun), což z něj udělalo třetího nejbohatšího muže Číny, uvádí časopis Forbes.

01.března 2017 v 12:25, příspěvek archivován: 05.března 2017 v 14:38

#shunfeng Chinese Courier’s Shares Climb, Making Founder Wang Wei #China ’s Third Richest Man @DHLPaket https://t.co/Pjnfr9O4wV https://t.co/u5qJaZc23R

Rodák z Šanghaje Wang se pustil do podnikání jako dvaadvacetiletý. Začínal v tiskařství, ale velmi brzy vycítil hlad Číňanů po zboží z Hongkongu. Půjčil si peníze od svého otce a s několika kurýry a jedním autem se pustil do doručování balíků. Tehdy ještě načerno.

Wang postaví nákladní letiště

Poptávka byla obrovská a brzy přibývaly další pobočky. Firma rychle rostla a od roku 1997 v podstatě kontroluje dodávky mezi Čínou a Hongkongem. Její flotila dnes disponuje 36 nákladními letadly a 15 tisíci vozy a Wang plánuje vybudovat nákladní letiště v centrální čínské provincii Chu-pej.

První zlom v rozvoji firmy přišel v roce 2003, kdy se v Číně rozšířila epidemie SARS a poptávka po doručovacích službách tehdy výrazně vzrostla. Další přišel s rozvojem obřích internetových obchodů, jako je Alibaba nebo JD.com.

Dnes je Wangova společnost největším doručovatelem zásilek v Číně. Za rok 2016 očekává nárůst tržeb o téměř 20 procent na 57,5 miliardy juanů (přes 212 miliard korun) a růst zisku o 280 procent na 4,2 miliardy juanů, v přepočtu 15,5 miliardy korun.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Belgické hranolky
Komise nám chce sebrat hranolky, zlobí se Belgičané. Smaží je nezdravě

Evropská komise chce zasáhnout do postupu při výrobě tradičních belgických hranolek. Při procesu přípravy se totiž údajně uvolňuje nebezpečná karcinogenní...  celý článek

Šéf Uberu Travis Kalanick.
KOMENTÁŘ: Kdo jsou muži, kteří opravdu mění svět

Dějiny se nepíší teď a tady v Česku tím, zda premiér Bohuslav Sobotka skončí, či si to nakonec rozmyslí. Zajímavé personální změny, které možná jednou pohnou...  celý článek

Vrtací vůz pro mikropilotové deštníky.
Češi staví depo pro turecké metro. V Istanbulu budují i podzemní lanovku

Magistrát největšího tureckého města Istanbulu investuje do dopravní infrastruktury, a to i přes rostoucí inflaci a ekonomické zpomalení země. Turecká dcera...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.