Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Izraeli vyvinuli čip, který vidí za řidiče. Nevidomým přečte i noviny

  5:00aktualizováno  5:00
Izraelská společnost Mobileye vyvinula unikátní čip pro autonomní řízení aut. V současnosti se montuje do více než 160 modelů od 18 výrobců, letos by měl být součástí šesti milionů nových aut. Vynálezce čipu, profesor Amnon Šašua přišel také s inovací, která dokáže nevidomému přečíst noviny.

Při zprávách o vývoji samořiditelných aut na sebe dosud nejvíce pozornosti poutal Google, poslední dobou se mluví i o vývoji Applu. Prozatím má ale díky vlastnímu dlouholetému vývoji a odlišnému obchodnímu řešení k opravdovému prosazení na trhu nejblíže jiná společnost.

Jmenuje se Mobileye, sídlí v izraelském Jeruzalémě a před rokem úspěšně vstoupila na americkou burzu. Její manažeři si už občas cestou do práce dovolí pustit volant a nechat auto řídit samo. Agentuře Bloomberg se s tím například v tomto videu pochlubil ve svém Audi jeden z šéfů firmy Ziv Aviram.

Automatické řízení je umožněno čipem, který zpracovává data z kamery připevněné na autě. Jeho předchozí verze, které slouží k rozpoznávání překážek (tedy zejména dalších aut nebo chodců) a posléze i k tomu, že v případě blížící se kolize auto samo zastaví, je dnes již poměrně běžný. V současnosti se montuje do více než 160 modelů od 18 výrobců, letos by měl být součástí šesti milionů nových aut.

Mobileye tak ovládá okolo 90 procent současného trhu těchto technologií, což mu otevírá trh i k další fázi - již zmíněnému autonomnímu řízení.

Druhý projekt, za kterým izraleský profesor stojí, nese jméno OrCam. Našeptává lidem, kteří vidí velmi špatně nebo vůbec.

Kompenzace zraku pro nevidomé

To ale není všechno, k čemu v současnosti zakladatelé této firmy své poznatky z oboru umělé inteligence (přesněji z podoboru zvaného computer vision) používají. Profesor Hebrejské univerzity v Jeruzalémě a předseda představenstva Mobileye Amnon Šašua totiž v roce 2010 založil další společnost - OrCam.

Ta nevyužívá zpracovávání dat z kamery zabudované do auta, ale připevněné na brýlích. Výsledky toho, co vidí, potom šeptá do ucha, na kterém jsou posazeny. A komu se tyto informace hodí? Zejména těm, kteří sami nevidí nebo vidí velmi špatně. Podle izraelského profesora je takových lidí jen v USA okolo 1,5 milionu.

„Nenapravujeme problém, tedy nanavracíme lidem zrak. Děláme druhou nejlepší věc - jejich handicap kompenzujeme,“ vysvětlil Šašua poslání svého start-upu na prezentaci během srpnové jeruzalémské vědecké konference WSCI.

Zařízení, které si již lze na některých trzích objednat (za zatím poměrně vysokou cenu 3,5 tisíce dolarů), toho umí docela dost. Přečte například číslo autobusu, který se blíží k zastávce, podobně informuje i o barvě, která právě svítí na semaforu.

Brýle poznají, kdo z blízkých přichází

Novinka také umí svému nositeli po ukázání prstem přečíst noviny a také rozeznává tváře lidí, například rodinných příslušníků. Nevidomí či špatně vidící lidé, kteří měli možnost zařízení vyzkoušet, popisují, jak si mohli sami přečíst poštu nebo jít do restaurace a tam si z menu objednat (více například na videu v angličtině zde).

Podle Šašuy sedm z osmi členů výzkumné skupiny, které zařízení zapůjčila nezávislá organizace, uvedlo, že se jim život za použití přístroje výrazně zlepšil. Autoři ale mají vyšší cíle. „Jsme teprve na začátku. Chtěli bychom, aby se pomocí tohoto zařízení mohli nevidomí lidé ještě mnohem lépe orientovat v prostoru,“ přeje si Šašua.

Autor:


Témata: Steve Jobs, Superstar




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.