Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Izraeli vyvinuli čip, který vidí za řidiče. Nevidomým přečte i noviny

  5:00aktualizováno  5:00
Izraelská společnost Mobileye vyvinula unikátní čip pro autonomní řízení aut. V současnosti se montuje do více než 160 modelů od 18 výrobců, letos by měl být součástí šesti milionů nových aut. Vynálezce čipu, profesor Amnon Šašua přišel také s inovací, která dokáže nevidomému přečíst noviny.

Při zprávách o vývoji samořiditelných aut na sebe dosud nejvíce pozornosti poutal Google, poslední dobou se mluví i o vývoji Applu. Prozatím má ale díky vlastnímu dlouholetému vývoji a odlišnému obchodnímu řešení k opravdovému prosazení na trhu nejblíže jiná společnost.

Jmenuje se Mobileye, sídlí v izraelském Jeruzalémě a před rokem úspěšně vstoupila na americkou burzu. Její manažeři si už občas cestou do práce dovolí pustit volant a nechat auto řídit samo. Agentuře Bloomberg se s tím například v tomto videu pochlubil ve svém Audi jeden z šéfů firmy Ziv Aviram.

Automatické řízení je umožněno čipem, který zpracovává data z kamery připevněné na autě. Jeho předchozí verze, které slouží k rozpoznávání překážek (tedy zejména dalších aut nebo chodců) a posléze i k tomu, že v případě blížící se kolize auto samo zastaví, je dnes již poměrně běžný. V současnosti se montuje do více než 160 modelů od 18 výrobců, letos by měl být součástí šesti milionů nových aut.

Mobileye tak ovládá okolo 90 procent současného trhu těchto technologií, což mu otevírá trh i k další fázi - již zmíněnému autonomnímu řízení.

Druhý projekt, za kterým izraleský profesor stojí, nese jméno OrCam. Našeptává lidem, kteří vidí velmi špatně nebo vůbec.

Kompenzace zraku pro nevidomé

To ale není všechno, k čemu v současnosti zakladatelé této firmy své poznatky z oboru umělé inteligence (přesněji z podoboru zvaného computer vision) používají. Profesor Hebrejské univerzity v Jeruzalémě a předseda představenstva Mobileye Amnon Šašua totiž v roce 2010 založil další společnost - OrCam.

Ta nevyužívá zpracovávání dat z kamery zabudované do auta, ale připevněné na brýlích. Výsledky toho, co vidí, potom šeptá do ucha, na kterém jsou posazeny. A komu se tyto informace hodí? Zejména těm, kteří sami nevidí nebo vidí velmi špatně. Podle izraelského profesora je takových lidí jen v USA okolo 1,5 milionu.

„Nenapravujeme problém, tedy nanavracíme lidem zrak. Děláme druhou nejlepší věc - jejich handicap kompenzujeme,“ vysvětlil Šašua poslání svého start-upu na prezentaci během srpnové jeruzalémské vědecké konference WSCI.

Zařízení, které si již lze na některých trzích objednat (za zatím poměrně vysokou cenu 3,5 tisíce dolarů), toho umí docela dost. Přečte například číslo autobusu, který se blíží k zastávce, podobně informuje i o barvě, která právě svítí na semaforu.

Brýle poznají, kdo z blízkých přichází

Novinka také umí svému nositeli po ukázání prstem přečíst noviny a také rozeznává tváře lidí, například rodinných příslušníků. Nevidomí či špatně vidící lidé, kteří měli možnost zařízení vyzkoušet, popisují, jak si mohli sami přečíst poštu nebo jít do restaurace a tam si z menu objednat (více například na videu v angličtině zde).

Podle Šašuy sedm z osmi členů výzkumné skupiny, které zařízení zapůjčila nezávislá organizace, uvedlo, že se jim život za použití přístroje výrazně zlepšil. Autoři ale mají vyšší cíle. „Jsme teprve na začátku. Chtěli bychom, aby se pomocí tohoto zařízení mohli nevidomí lidé ještě mnohem lépe orientovat v prostoru,“ přeje si Šašua.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Majitel značky Favorit Richard Galovič.
Favorit má nového investora. Získal 70 milionů na vstup do zahraničí

Společnost Favorit Czechoslovakia, která se od roku 2011 snaží oprášit slávu luxusních jízdních kol, získala nového investora. Společnost C2H internetového...  celý článek

Ředitel společnosti Spak Sušice Tomáš Froyda. (16. prosince 2016)
Sušický kečupář Spak nemá dost lidi, některé výrobky škrtne

Zatímco zájem o dresinky klesá, kečupům Spak se daří. Nyní však firma plánuje nabídku zúžit. Důvodem je nedostatek personálu, se kterým se firma potýká.  celý článek

Společnost Pilous se Škodou Auto přišli na způsob, jak do kontejneru vměstnat 4...
Obalová firma hraje tetris s octavií. Do kamionu se vejdou čtyři

Pravidla ve světě automobilek jsou tvrdá. Přepravní obaly, které vyrábí pražská firma Pilous, musí být ve Škodě Auto nachystané do dvaceti minut od oznámení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.