Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zakladatel Orionu začínal tureckým medem

  14:52aktualizováno  14:52
Když před více než 110 lety začal František Maršner se svou ženou Albínou vařit ve sklepní dílně na pražských Vinohradech turecký med, těžko by si pomyslel, že logo jeho firmy bude v 21. století zářit z mnohých reklamních ploch. Značka Orion, kterou však Maršnerova firma převzala do názvu až po jeho smrti, patřila a stále patří mezi nejznámější české průmyslové značky.

Zakladatel továrny Maršner (1857 - 1917) pomohl značce k proslulosti nejen kvalitou svých cukrovinek, ale i vhodným výběrem jejího autora. Úspěšný průmyslník Maršner se údajně rozhodl zviditelnit svůj podnik na svou dobu nebývale pokrokově - nevšedním designem výrobků a reklamní kampaní.

Hledal proto šikovného malíře, avšak student dějin umění Zdeněk Rykr, který mu byl doporučen, jeho nabídku ke spolupráci nejprve odmítal, neboť ji považoval za žert. Navíc prý k cukrovinkám neměl vůbec žádný vztah a dával přednost "tekutým pochutinám".

Přesvědčil jej až osobní telefonát majitele firmy. Značka Orion se objevovala na některých Maršnerových výrobcích už od roku 1914. Rykr ji prý načrtl tužkou v týž den, kdy se s Maršnerem dohodl na spolupráci. Budoucí symbol a logo továrny - hvězda a typické písmo pro název Orion - se pak začalo objevovat nejenom jako samostatný symbol, ale i jako dominantní prvek rafinovaně komponovaný do vzorů.

V roce 1921 se objevilo logo zobrazující vedle sebe jména Maršner a Orion v kompozici připomínající kornoutek bonbonů a o sedm let později převzala celá Maršnerova firma do svého názvu značku Orion a stala se moderním podnikem.

Rykrovy návrhy inspirovaly jeho časté cesty do zahraničí, známé jsou zejména orientální motivy na obalech čokolád (sedící mouřenín na čokoládě Kofila) či na plakátech ve výlohách obchodních domů.

Rykr vedl veškeré reklamní kampaně Orionu a v roce 1933 začal vydávat časopis Čokoládový svět, který podporoval prodej výrobků a byl metodickým materiálem pro maloobchodníky. Firma pravidelně získávala ceny ze světových výstav za atraktivitu obalů i za aranžmá výstavních expozic.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mobilní minipivovar. Pražská firma chce kontejnery dodávat do Číny i Afriky.
Česká firma chce prorazit s pivovary v kontejneru. Jiná plány vzdala

Z přepravního kontejneru se dá postavit dům i kancelář. Nebo minipivovar. Poslednímu, netradičnímu řešení, jak se svézt na boomu řemeslných piv, věří pražská...  celý článek

Petr Horálek a Mléčná dráha v poušti Atacama.
Za expedici utratím i sedmdesát tisíc, říká lovec zatmění Slunce

Fotograf, spisovatel, cestovatel a astronom Petr Horálek (31) má poněkud dražší koníček. Žádné úplné zatmění Slunce mu neunikne. Cestuje po celém světě a fotí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
COOP tlačil na dvě stě dodavatelů. Poškození mohou žádat „bolestné“

Společnost COOP Centrum družstvo, která zajišťuje nákup pro tisíce družstevních prodejen v Česku, tlačila na více než dvě stě dodavatelů, aby plošně snížili...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.