Oscar Farinetti na udílení cen Světový podnikatel roku EY v Monte Carlu. | foto: EY, iDNES.cz

Ital prodával v Praze ledničky, nyní se chce vrátit s dobrým jídlem

  • 0
Italský lahůdkář Oscar Farinetti reprezentoval o uplynulém víkendu Itálii na finále soutěže o titul Světový podnikatel roku EY 2015. Zakladatel sítě prodejen Eataly, které kombinují restauraci, trh a kuchařskou školu, zvažuje expanzi i na český trh.

Začínal jste s prodejem elektroniky a řetězcem UniEuro. Jsou zkušenosti s prodejem ledniček přenositelné do obchodu s lahůdkami?
Je to podobné, všechno je to o prodeji. Rozdíl je v tom, že předtím jsem prodával produkty vyrobené v zahraničí, především bílou elektroniku. A taky to bylo limitované tím, že se trh rozvíjel především v Itálii, zatímco Eataly expanduje poměrně snadno do celého světa. První země, kde však řetězec s elektronikou expandoval, byla Česká republika. Měli jsme prodejnu na Černém Mostě. Pak jsem ji však prodal společně s celým řetězcem. Jezdíval jsem však často do Prahy i jako turista, pro mě je to jedno z nejhezčích měst na světě.

Oscar Farinetti (60)

Italský podnikatel zdědil po svém otci prodejny s elektronikou UniEuro, které však v roce 2003 prodal společnosti Dixons. O čtyři roky později založil síť prodejen italských specialit Eataly. Společnost má dnes 27 poboček, většinu z nich v domovské Itálii a Japonsku. Tamní prodejny Farinetti nedávno prodal, letos je však v plánu otevření nových poboček v Mnichově, Bostonu či Moskvě.

Jaký byl podnět zbavit se elektroniky a nastoupit ve zralém věku do úplně jiného oboru?
Jedním z důvodů bylo, že každých deset let měním obor. Dělat celý život to samé by mě nudilo. Druhý důvod byl, že jsem se chtěl vrátit k tomu, čemu se věnovali mí předkové.

Oni byli prodejci potravin?
Jmenuji se Farinetti a farina v italštině znamená mouka, takže to něco značí. Můj otec pak vyráběl těstoviny. A třetí důvod pro změnu branže byl, že moje děti dospěly a chtěl jsem, aby pracovaly se mnou. Pokud bychom začali dělat byznys společně, tak by se na něm mohli podílet hned od začátku. Nebyli by děti majitele, kteří nastoupili do rodinné firmy.

V čem se liší strategie Eataly od jiných prodejců?
Náš koncept spojuje v sobě tři věci: trh, restauraci a školu. Ke všem produktům jsme schopni zákazníkovi dodat veškeré informace. Vysvětlujeme mu, z jakého regionu pocházejí, jaké je jejich složení i jejich historii. Nejedná se přitom jen o těstoviny a pizzu, přinášíme širokou pestrost, kterou italská kuchyně nabízí, a pokrmy typické pro jednotlivé regiony. Italská kuchyně má podle mě nejvíce variací a barev na světě.

Jak důležité jsou pro Eataly kuchařské školy, v jaké míře se podílí na tržbách?
Oficiálně je to pět procent, skutečná důležitost je však pro nás tak devadesátiprocentní. Právě ve vzdělávání a edukaci o jídle se skrývá jedinečnost Eately. Je pro nás naprosto klíčové, aby se zákazník pouze nenajedl a nakoupil suroviny, ale i získal veškeré potřebné informace a tím i vášeň pro jídlo. Tento koncept je jedinečný.

Světový podnikatel roku EY 2015

Titul nejlepšího podnikatele roku získal Francouz Mohed Altrad, vedle něj však na finále do Monte Carla dorazilo dalších 65 národních finalistů s neobvyklými příběhy. Portál iDNES.cz a deník MF DNES přináší seriál rozhovorů s těmi nejzajímavějšími.

Procházejí vaši zaměstnanci speciálním školením?
Ano, vzděláváme zručné řemeslníky. Pekaře, řezníky a mnoho dalších. Třeba na takový chléb používáme pouze biomouku a přírodní droždí, veškeré práce jsou manuální, nepoužíváme žádné stroje. Čas výroby je tedy mnohem delší, a to je potřeba se naučit. Řezníky zase neučíme jenom správně nařezat kousek hovězího, ale v podstatě všechno o hovězím mase, a to trvá minimálně rok. Nabíráme přitom hlavně mladé lidi, často bez jakýchkoliv gastronomických škol, protože s nimi můžeme pracovat úplně od začátku a vychovat si je.

Dnes jste mezinárodní firma a působíte v mnoha zemích. Stalo se vám však v minulosti, že byste s něčím narazili?
Původně se u nás třeba platilo podobě jako ve fast foodu, to znamená předem. To se neosvědčilo a postupně jsme přešli na placení až po jídle. V minulosti jsme také dováželi do jednotlivých zemí 80 procent výrobků a zbytek jsme odebírali od lokálních dodavatelů. Nyní se více zaměřujeme na lokální produkty a zapracováváme je do našeho konceptu. V pobočkách mimo Itálii nyní máme zhruba padesát procent produktů z Itálie a padesát procent místních.

OBRAZEM: O „byznys Oscary“ se ucházel otec PET lahví i známý lev salonů

Plánujete otevřít opět prodejnu i v Praze?
Konkrétní datum ještě nevím, věřím ale, že to bude co nejdříve. Určitě bychom chtěli, aby to bylo nejpozději do roku 2020. Už to ale zřejmě nebudu otvírat já, ale moje děti. Pomalu mi končí desetiletá lhůta, o které jsem mluvil na začátku, a zase změním obor.

Na začátku zahraniční expanze bylo Japonsko, o kterém se říká, že je to jeden z nejnáročnějších trhů. Proč jste začali právě tam?
Říkali jsme si, že pokud se nám podaří prorazit tam, tak prorazíme všude. Dalším důvodem bylo, že japonská kuchyně je té italské velmi podobná. Je založená primárně na surovinách a méně na samotném vaření. Máte ale pravdu, že tamní trh je velmi složitý. Po sedmi letech našeho působení jsme se nyní rozhodli prodat Eataly Japan společnosti Mitsui, ta bude dále rozvíjet koncept na bázi franšíz.