Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mladí Chorvaté vydělávají miliony na vývoji her, které jsou zdarma

  13:00aktualizováno  13:00
Přes 40 milionů stažení evidují u svých aplikací chorvatští vývojáři Alan Sumina a Zoran Vučinić. Mladí zakladatelé společnosti Nanobit, kteří svůj první milion dolarů vydělali ještě před třicítkou, se zaměřují především na hry pro ženy a dívky.

Alan Sumina (vlevo) a Zoran Vučinić z Chorvatska vydělali svůj první milion dolarů ještě před dosažením třiceti let a na finále soutěže o podnikatele roku EY patřili k nejmladším finalistům. Vývojáři mobilních aplikací pro chytré telefony vydělané peníze investovali do založení společnosti Nanobit, která se zaměřuje na tvorbu her pro ženy a dívky. | foto: EYiDNES.cz

Jak Nanobit vznikl?
Sumina: Začali jsme před sedmi lety. Měli jsem pouze dva počítače, koupili jsme si jeden iPhone a plánovali vytvořit něco pro novou platformu App Store. Přemýšleli jsme a rozhodli se vyvinout aplikaci na sledování kalorií a pomoci lidem zhubnout. Ta se stala s víc než čtyřmi sty tisíci staženími velkým hitem, cena byla čtyři dolary a my jsme vydělali náš první milion dolarů.

Nanobit

Alan Sumina (27) a Zoran Vučinić (34) začali s vývojem mobilních aplikací v roce 2008, kdy vytvořili aplikaci Tap&Track na měření kalorií. Ta se stala hitem, vydělané peníze investovali mladí podnikatelé do založení společnosti Nanobit, která je dnes největším chorvatským vývojářem aplikací pro chytré telefony. Letos získali ve své zemi titul EY podnikatel roku.

Jak vás napadlo vytvořit právě aplikaci o kaloriích?
Vučinić: Měli jsme určité povědomí o fitness a zároveň technologické znalosti, tak jsme se to rozhodli spojit. Cena čtyři dolary za aplikaci je poměrně vysoká, náš první milion jsme se ale rozhodli investovat do založení firmy.

Sumina: Chtěli jsme dělat hry, ale doba se mezitím změnila. Éra placených aplikací byla pryč a všechny byly najednou zdarma. Uvažovali jsme, jak se v novém prostředí prosadit, a vymysleli menstruační kalendář.

Takový nápad bych od dvou mladých mužů nečekal... 
Sumina: V byznysu se pohybuje mnoho mužů, kteří vydělávají na ženských záležitostech. I tato aplikace se stala velmi populární, má přes čtyři miliony stažení.

Na rozdíl první aplikace však byla zadarmo?
Sumina: Existuje i placená verze, kterou si však mnoho lidí nekoupilo.

Vučinić: To však nebyl ani náš cíl, smysl této aplikace pro nás spočíval v získání co největší zákaznické databáze.

Sumina: Když jsme pak vytvořili naši první hru, propagovali jsme ji právě u zákazníků, které jsme takto získali. Náklady na reklamu jsou velmi vysoké, my však máme miliony hráčů a vždy, když vydáme novou hru, můžeme ji směřovat přímo na ně.

Vaše hry jsou z prostředí jako je Hollywood nebo zoo, tedy témata především pro dívky. Je důvodem tohoto zaměření právě skutečnost, že díky menstruačnímu kalendáři máte v databázi ženy?
Sumina: Přesně to je ten důvod. V našich hrách je možné budovat třeba módní salon. Na začátku bylo velkou výhodnou, že jen velmi málo vývojářů se soustředilo na stejnou cílovou skupinu a nebylo zde nebyla prakticky žádná konkurence. To se už změnilo.

Samotné stažení her je zdarma, až později v jejím průběhu hry se platí za bonusový obsah. Kolik hráčů si opravdu zaplatí?
Sumina: To se liší hru od hry. U některé to jsou dvě procenta, u některých víc než pět procent. Každý si může hru zkusit a hrát bez jakéhokoliv omezení a pokud se mu líbí a chce nás podpořit nebo postupovat rychleji, tak může utratit nějaké peníze. Takový je náš byznysmodel, za hru platíte, pokud si ji zamilujete.

Která z vašich her je nejpopulárnější?
Sumina: Asi Superstar Life, kde je cílem vytvořit ze své postavy celebritu. Pak taky Chef Town, kdy je hráč majitelem restaurace, kterou postupně vylepšuje.

Vučinić: Každá hra, kterou vydáme, je většinou populárnější než ta předchozí. Máme zkušenost, že lidé, kteří si stáhli jednu hru, si stahují i další. Dá se říct, že náš byznys je o tom vybudovat si dobrou pověst a velkou databázi zákazníků.

Světový podnikatel roku EY 2015

Titul nejlepšího podnikatele roku získal Francouz Mohed Altrad, vedle něj však na finále do Monte Carla dorazilo dalších 65 národních finalistů s neobvyklými příběhy. Portál iDNES.cz a deník MF DNES přináší seriál rozhovorů s těmi nejzajímavějšími.

Všechny vaše hry jsou určeny pro iPhone, pouze dvě pro android. Proč?
Sumina: Prostě jsme začali s iPhonem a android je další krok. Je to pro nás nová platforma, začali jsme s tím teprve před měsícem. Znamená hlavně příležitost rozšířit náš byznys.

Aktuálně máte 60 zaměstnanců, je problém v Záhřebu sehnat kvalitní vývojáře?
Vučinić: Naši zaměstnanci jsou velmi mladí, většinou pod třicet let hned po škole. Není to jednoduché, protože většina talentovaných mladých lidí má nabídky z Londýna nebo Berlína a je velmi těžké je přesvědčit, aby zůstali v Chorvatsku.

Sumina: Jsme aktivní už na univerzitách, podporujeme studenty při různých soutěžích. Vyvíjet hry je o nalezení kreativních lidí a přesvědčit je, aby se nepřestěhovali do Německa.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.