Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Zákon o dopadu staveb na krajinu zbrzdí výstavbu dálnic

  • 67
Velké stavební oživení může za pár měsíců znovu skončit. Nikoliv však kvůli ekonomické situaci nebo škrtům ve státním rozpočtu. Důvodem je novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, která platí od letošního dubna. Stavbaři se netají velkými obavami, zda bude co stavět.

Novela zásadně ovlivní hlavně velké stavby, které jsou už dlouho v přípravě, ale nemají ještě například stavební povolení. Jde především o nové silnice, dálnice nebo velké továrny. Hlavní problém se týká studií EIA, jak se říká materiálům, které hodnotí vliv staveb na životní prostředí. Problém se podle ministerstva dopravy týká desítek dopravních staveb.

Změnu legislativy si vynutila Evropská komise, která tím podmínila i další evropské dotace do dopravních staveb. Vypracování studie EIA trvá často roky, řeší totiž například i počty některých druhů živočichů v místech, kudy nová silnice povede.

I když už jednou úřad rozhodl, že stavba nebude mít na životní prostředí takový vliv, podle novely ji musí úřady znovu prověřit – zda hodnocení vlivů na životní prostředí proběhlo správně.

První komplikace se už objevují. Například na stavbě silnice R7 u Velemyšlevsi projektanti při přípravě zjistili, že by bylo lepší kvůli bezpečnosti a plynulosti dopravy most postavit jinak než v původním plánu. „Bohužel to musí opět projít vše posouzením vlivu na životní prostředí, ačkoliv se na stavbě prakticky nic nemění, pouze úprava výšky pilířů. Je to velké zdržení a obávám se, že nakonec se bude muset stavět podle původního řešení,“ říká Roman Lenner z projektantské firmy Valbek.

„Dodatečné posouzení bylo nepřekročitelným požadavkem Evropské komise. Pokud jsme nechtěli přijít o evropské peníze, museli jsme podmínky akceptovat,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Desítky staveb čeká kontrola

Bruselu se nelíbil samotný proces povolování velkých staveb. Stát teď kvůli tomu u dopravních projektů řeší dva problémy: jednak musí znovu nechat posoudit zhruba dvacítku staveb, zda proběhlo posuzování správně. Některé jsou přitom už dokončené. Pokud se najdou chyby, bude třeba stavby upravit.

Je to podobné, jako kdyby stát letos zvýšil daně a požadoval jejich doplacení podle nové sazby i za loňský rok. Investoři, kteří již dříve splnili všechny požadavky platné legislativy, nakonec mohou o peníze do připravených projektů přijít. Může to vést i k arbitrážím.

Jak dlouho nové hodnocení bude trvat, není jasné. Ministerstvo životního prostředí dosud ani nevydalo metodiku, jak podle novely zákona postupovat.
Podobné změny jako u zmíněného mostu u Velemyšlevsi jsou na stavbách naprosto běžné, na životní prostředí žádný vliv nemají. „Ale bude to mít velmi neblahé účinky na plánované silniční stavby v dalších letech,“ dodal Roman Lenner z firmy Valbek.

Problémy se týkají jen velkých staveb, které musí procházet takzvanou velkou EIA. Ministerstvo životního prostředí přitom odmítá, že by povolování zdržovalo. „Všechny žádosti vyřizujeme standardně s tím, že průběžně vyhodnocujeme počty těchto žádostí, a pokud dojde k jejich významnému nárůstu, budeme situaci operativně řešit například navýšením pracovníků na příslušném odboru,“ uvedla mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.