Texas bude požadovat náhradu pro spotřebitele a civilní sankce. Chce tak v budoucnu zamezit podobnému porušování pravidel.
Podobné kroky podnikla podle agentury Bloomberg také Západní Virginie. Samostatnou žalobu podal rovněž nejlidnatější texaský okres Harris.
Žaloba souvisí s emisním skandálem Volkswagenu, který v září pod tlakem amerických regulátorů připustil, že do milionů naftových aut instaloval zařízení umožňující obcházet testy emisí.
Aféra dieselgateNĚMECKO: Prokurátoři vyšetřují Winterkorna OTÁZKY A ODPOVĚDI: O svůj diesel se nebojte ŠVÝCARSKO: Úřady zakázaly prodej aut VW MOTOR:Pranýřované TDI poznáte podle C v kódu EKONOMIKA:Možná větší dopad než řecká krize VEDENÍ:Šéf VV Winterkorn odstoupil MĚŘENÍ:VW věděl o problémech TDI rok KOMENTÁŘ:Přišel čas ždímání VW |
Skandál vypukl po té, co americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že téměř půl milionu jeho vozů s naftovými motory používaly software, který při testování emisí přepíná motory do režimu nízkých emisí toxických oxidů dusíku. Na Volkswagen za to může EPA uvalit pokutu 37 500 dolarů na jeden vůz. To by znamenalo maximální pokutu 18 miliard dolarů.
Šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech Michael Horn uvedl, že za falšováním údajů o emisích naftových automobilů pomocí speciálního softwaru stáli pouze jednotlivci, nešlo o firemní rozhodnutí.
Automobilka už dříve upozornila, že ačkoli byl software instalován do zhruba 11 milionů aut po celém světě, ve většině z nich nebyl aktivní. EPA podle agentury Reuters ve čtvrtek uvedla, že by měl Volkswagen příští týden předat regulátorům předběžný pokus o programovou úpravu těchto zařízení, umístěných v letech 2012-2014 do vozů VW Passat. Řešení však musí nejprve získat souhlas regulátorů.
Australská divize Volkswagenu v pátek oznámila, že do servisů svolá všechna vozidla vybavená inkriminovaným zařízením. Počet dotčených vozů v Austrálii se odhaduje na téměř 100 tisíc.