Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Žaluda: Bývalé vedení ČD Cargo jen vymýšlelo, jak znemožnit kontrolu

  3:01
Šéf Českých drah Petr Žaluda už má jasno o prvních změnách v dceřiné firmě ČD Cargo. Nákladní dopravce už nebude mít generálního ředitele, jeho pravomoci přebere předseda představenstva. Žaluda si od odvolání představenstva slibuje i zrychlení probíhajícího auditu a podivuje se nad odchody manažerů.

Petr Žaluda, šéf Českých drah | foto: Petr KupecMF DNES

Jak dlouho dopředu jste plánoval, že odvoláte pana Bazalu?
To se těžko říká. Situace tam byla dlouhodobě špatná hlavně v komunikační části. Posledním impulzem byly pokračující obstrukce s auditem.

V čem konkrétně spočívaly?
Bylo to stále to samé: kdo může dostávat informace, zda je můžeme dostávat a kdy, zda můžeme komunikovat s auditorem atd.

Proč jste si k tomuto kroku vybrali právě dobu politického "bezvládí"?
Udělali jsme to ve chvíli, kdy se problémy nakumulovaly. S volbami to nemá nic společného, vždy je nějaká situace, kdy je něco před a po. Ten důvod nebyl spojený s volbami.

Měli jste odvolání představenstva dostatečně právně připravené? Postupně se ukázalo, že například není v představenstvu nikdo odborně způsobilý kvůli licenci, správní rada není vaším přechodem do představenstva usnášeníschopná...
O tom jsme věděli, proto je ve čtyřčlenném představenstvu jedno místo volné a do konce týdne ho obsadíme (ve čtvrtek se rozhodlo, že čtvrtým členem představenstva se stane Petr Bazger, pozn. red.). Stejně tak u správní rady čekám, že ji ministerstvo dopravy doobsadí.

Návrh na odvolání jste podával přímo vy?
Ano, přímo já.

Bylo nutné tak rychlé odvolání?
Byl jsem vyzýván i svými kontrolními orgány, abych situaci řešil. Už jsem nebyl schopen zajistit průběh auditu. Přece pokud si matka své stoprocentní dcery zadá audit, tak se nebudou vymýšlet argumenty, jak to znemožnit.

O ztrátě se vědělo už loni, proč jste to neřešili dříve?
Ale my jsme to řešili, audit byl zadaný loni v červenci. Právě z důvodu ztráty. V té době byla krize hrozivá a potřebovali jsme zjistit, jak na tom Cargo je a do jaké míry je ztráta kvůli krizi. Ale pokud se za tu dobu k výsledkům nedoberete, tak je to tristní.

Bylo v tom i něco osobního?
V tomhle nejsou osobní důvody, to je čistě profesní. Nejsou to vymyšlené důvody.

Proč jste neřekl ministrovi o tom, že představenstvo odvoláte?
Měl jsem indicie, ale ne tvrdá fakta. Proto jsem vzal riziko na sebe.

Pana Bazalu jste propustili tak, že jste zrušili místo generálního ředitele. To už nebude mít firma generálního ředitele? Protože pokud byste nějakého přijali, bylo by propuštění nezákonné.
Z vládní komise vzešlo jasné doporučení, že by měl skončit souběh funkcí členů představenstva a ředitelů. Proto jsme funkce zrušili. Když mluvím o tom, že hledáme nového generála, myslím tím předsedu představenstva. Bude jedna smlouva pro jednoho člověka, teď má jeden dvě smlouvy. To samé chystáme i na Českých drahách.

Takže pak opustíte ČD Cargo?
Ano, jsem tam do doby, než přijde nový předseda představenstva.

Jak daleko jste s jeho hledáním?
Hledáme teď vhodnou headhunterskou firmu, chceme to zadat v nejbližších dnech.

Kritizoval jste soutěž na nákup vagonů na obilí, ale bývalé vedení tvrdí, že to bylo součástí podnikatelského plánu, který jste sám schvaloval.
Dostáváme podklady, které připravilo představenstvo, a pokud se objeví určité pochybnosti, tak je chceme prověřit. Jsou tu dvě analýzy, z nichž jedna říká, že vagony jsou potřeba, druhá, že ne. To chceme prověřit, proto jsme zadali i audit, který má říct, jaký přínos pro firmu to má.

A bylo to tedy v plánu, který jste schvaloval?
Ano, je to možné.

Kdy budete mít audit hotový?
Práce na něm se zrychlily, obstrukce skončily. Myslím, že během tří týdnů bude hotový.

Budete procházet i dřívější soutěže?
Ano, má projít všechna výběrová řízení. Ale minulost už nevrátíme.

Nemůže audit skončit trestním oznámením na management?
To nechci vůbec předjímat.

Překvapil vás odchod dalších vysoce postavených manažerů?
Ano, především ta forma. Se všemi těmi lidmi jsme minulý týden hovořili a nikdo nevyjádřil žádné problémy. A jejich argumenty se mi také nezdají, jsou to fabulace. Propustili jsme jen dva lidi. Například jediná organizační změna byla zrušení funkce generálního a výkonného ředitele. Co mě hodně překvapilo, je to, jak je firma vázána na dvě osoby. Co by bylo, kdyby jedna z nich byla nemocná?

V těch jejich vyjádřeních jsou věty, že některé kontrakty jsou vázány osobně na generálního ředitele. To je vysoce nestandardní, obchodní vztahy jsou přece mezi společnostmi. To je problém v jakékoliv firmě, ve státní pak megaproblém. To jsou argumenty proti nim.

Proč tedy myslíte, že tak najednou odcházejí?
Každý si asi udělá nějaký obrázek. Jsou to vysoce postavení manažeři a teď říkají, že se to hroutí. Tak ať mi řeknou, jak to, že se to hroutí při takové organizační změně. Sami tím snižují svoji kompetenci.

Čekáte, že ještě někdo odejde?
Šéfové obchodu i financí zůstali. Mluvil jsem s nimi a odchod nesignalizují.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....