Horké křeslo šéfa Českých drah, ve kterém spousta manažerů nevydržela často ani rok, může zůstat prázdné. Petru Žaludovi končí jeho pětiletý kontrakt na konci ledna, nového nástupce musí vybrat čerstvý ministr dopravy Zbyněk Stanjura z ODS. Obsadit musí také post jeho hlídače, tedy předsedy dozorčí rady. Na dotazy ohledně personální politiky na drahách však dosud nový ministr neodpověděl.
Post šéfa dozorčí rady, který hlídá hospodaření drah, zůstává neobsazený od začátku prosince, kdy na něj rezignoval Ivo Toman (ODS), který na dráhy přešel z funkce náměstka ministra dopravy.
Prodloužení Žaludovy smlouvy na dalších pět let už přitom minulý týden mířilo na dozorčí radu, na poslední chvíli byl však bod stažen. Podobně se už od léta "řeší" i nový způsob odměňování managementu drah, materiál dosud dozorčí rada neschválila.
Na drahách by Žaluda zůstal rád
Petr Žaluda přišel na dráhy na začátku roku 2008 ještě za dob ministrování Aleše Řebíčka. Jeho jmenování byl částečně šok – do té doby dráhy vedli lidé, kteří byli nějak spjati se železnicí, Žaluda přitom s vlaky přišel do styku maximálně jako občasný cestující, do té doby působil jako šéf finanční skupiny AXA v Česku.
Žaluda potvrdil, že na drahách chce dál zůstat a pokračovat v proměně Českých drah, i když jeho původní tým, se kterým začínal, už prakticky zmizel. "Stabilizovali jsme České dráhy, zlepšili hospodaření a zahájili velkou modernizaci vozidel. Dalším cílem je vznik holdingu, který zvýší konkurenceschopnost Českých drah," řekl.
Žaludovi se do drah podařilo ze státního získat podstatně více peněz než jeho předchůdcům, i když na poslední chvíli, než musely stát a kraje vypisovat na vlaky soutěže.
Za jeho vlády začala nejrozsáhlejší modernizace vlaků, která si však vyžádala velké zadlužení drah, rozprodej majetku a často i nepříliš transparentní výběr firem, které se na výrobě nových vlaků podílejí. Pro některé se staly zakázky pro dráhy zdrojem vysoce nadprůměrných zisků.
Nový šéf drah to nebude mít lehké
Žaludovo působení na drahách je unikátem i z jiného důvodu, přežil na svém postu už sedm různých ministrů. I když se několikrát mluvilo o jeho konci, vždy nakonec svůj post ustál. I teď je favoritem, zvláště poté, co ministerstvo dopravy ovládla ODS, k níž má Žaluda nejblíže.
Podle někdejšího šéfa Českých drah a železničního experta Emanuela Šípa patří v historii generálních ředitelů ČD Žaluda k těm lepším a schopnějším. "Je potřeba si uvědomit, že jde o post, ve kterém má velmi omezený prostor k manévrování vzhledem k tlaku politiků a neustálému podfinancování železnice," řekl Šíp.
Kriticky naopak jeho působení hodnotí Radim Jančura, majitel RegioJetu. "Sečteno, podtrženo, pan Žaluda zhoršil ekonomiku Českých drah o 7,3 miliardy ročně, ČD dosáhly rekordního předlužení," řekl Jančura. Na Žaludu přitom nečekají v případě znovuzvolení lehké roky, železnici čeká liberalizace, na trh se tlačí řada soukromých dopravců.
Firma se v minulosti výrazně zadlužila a musí také vyřešit budoucnost ČD Cargo. Dceřiná firma měla původně sypat drahám dividendy, namísto toho se dostala do obřích potíží.