Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zaměstnanci drah si připlatí za cestování, režijky zdraží o sto procent

  9:34aktualizováno  9:34
Desítky tisíc lidí, kteří mají podle zákona nárok na téměř bezplatné cestování s Českými drahami, zaplatí od ledna za svou výhodu dvakrát více než dosud. A v dalších letech je čeká podobné zdražování.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Odborový svaz železničářů (OSŽ) se dohodl s ministrem dopravy Pavlem Dobešem (VV), že za "režijky" od ledna lidé zaplatí namísto současných 250 korun dvojnásobek, tedy 500 korun. "Myslím, že to je oboustranně přijatelný kompromis. Jak pro zaměstnance, tak kritiky samotných režijek,“ tvrdí místopředseda OSŽ Vladislav Vokoun.

Využívání režijek upravuje zákon, v praxi je mohou využívat všichni zaměstnanci Českých drah, ČD Cargo (týká se jen zaměstnanců, kteří přešli z ČD, což je většina, pozn. red), Správy železniční dopravní cesty a dalších drážních institucí, a to včetně jejich rodinných příslušníků, řádově jde o desítky tisíc lidí. Režijky umožňují cestování jen vlaky Českých drah, u soukromých dopravců mají železničáři a jejich příbuzní smůlu.

Za pět let desetkrát víc

Zdražení je nakonec menší, než původně navrhovaly České dráhy, ty chtěly za možnost neomezeného cestování 1 500 korun. Od příštího roku se podle dohody zdraží méně režijky pro děti a důchodce - na 300 korun.

Už v roce 2013 má podle dohody režijka zdražit na 750 korun, o rok později na tisícikorunu. "Před dvěma lety stála stovku, za pět let je to zdražení o tisíc procent,“ říká předseda odborové organizace SoSAD Jaromír Dušek, který s návrhem nesouhlasí.

Příjem z poplatku za režijní jízdenky jde Českým drahám, stát jim nařízenou slevu už nijak nekompenzuje. Proti nízkým cenám režijek vystupoval například ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09), který navrhl jejich zdanění podle skutečné hodnoty. Ta není malá, roční neomezené cestování v síti Českých drah pro neželezničáře vyjde na 22 990 korun. Podle Duška OSŽ s Kalouskem vyměnilo menší zdražení za to, že nebudou útočit proti vládním reformám.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.