HLASUJTE V ANKETĚ:
Uvítali byste možnost kouření v letadle?
Německý podnikatel z Düsseldorfu sám kouří 30 cigaret denně a občas si pochutná i na doutníku. Dokáže si tedy představit, jakým peklem se pro kuřáka může stát dvanáct hodin na palubě bez nikotinu. "Spousta lidí už jednoduše nelétá na dlouhé vzdálenosti, protože nemohou kouřit," citoval ho deník The New York Times. "To je nakonec důvod proč vznikly videokonference."
Schoppmann se rozhodl kuřákům pomoci a od příštího roku pro ně zřizuje speciální aerolinie Smoker´s International Airways (Mezinárodní kuřácké aerolinie).
Cigareta na palubě není podle podnikatele jen otázkou nikotinové závislosti. Jde také o luxus. "Létání bylo pokládáno za luxus," řekl podle listu New York Times podnikatel, který coby vnuk bohatého developera od dětství létá pouze první třídou. Létání ale už dávno není jen výstřelkem pro bohaté. Létat může prakticky každý a levně. Podle Schoppmanna ale na úkor služeb. "Chceme lidem vrátit potěšení z létání," říká.
Proto také dva Boeingy 747, které normálně pojmou 415 lidí, budou na Schoppmannových linkách vybaveni jen 138 sedadly.
Kouření je nepřípustné na většině letů už několik let. Od roku 2000 je nekuřáckých většina evropských linek, a to přesto že to nemají zákonem výslovně zakázáno. Ve Spojených státech je kouření na palubě nepřípustné už téměř dvě desetiletí, píše The New York Times.
Lety s obláčky cigaretového dýmu chce podnikatel zavést na lince mezi Düsseldorfem a Tokiem. Düsseldorf bývá někdy přezdíván Tokiem na Rýnu, a to kvůli velkému počtu Japonců, kterých v tomto městě žije nejvíce po Londýnu a Paříži. V okolí města sídlí navíc vedení asi tří stovek japonských společností. O vytíženost letů se tedy Schoppmann nebojí. "Čekáme, že budeme vyprodáni," říká.
Kuřákům obecně v posledních letech nastávají kruté časy. Zapálit si na veřejnosti může být problematické v řadě evropských zemí. Mezi průkopníky patřilo například Irsko, kde jedna cigareta zapálená v restauraci mohla přijít až na 3000 eur. - více zde
Protikuřácká opatření ale platí i vřadě dalších zemích. Od ledna 2006 je zavedlo Španělsko, Belgie, Makedonie, kde je cigareta nepřípustná na pracovišti a v řadě veřejných zařízení. V řadě zemí se nesmí kouřit na nádražích. Nejvíc diskutovaný je ale zřejmě zákaz kouření v restauracích. To nepřipadá v úvahu v Norsku, v Itálii, na Maltě nebo také Švédsku. - více zde
V Česku byli kuřáci po mnoha diskuzích prozatím vykázáni pouze ze zastávek veřejné dopravy. - více zde Od 1. října si cestující Českých drah navíc nezapálí ani v jídelních vozech.