Česká obchodní inspekce pokutovala čtyři pumpy v Olomouckém kraji. Ilustrační foto

Česká obchodní inspekce pokutovala čtyři pumpy v Olomouckém kraji. Ilustrační foto | foto: AP

Zaplatili jsme milion a poučili se, říká šéf pokutované benzinky

  • 19
V Olomouckém kraji loni potrestali kontroloři České obchodní inspekce (ČOI) čtyři čerpací stanice, které neprošly testem kvality pohonných hmot. Inspekce poprvé zveřejnila i jména pokutovaných benzínek. Nejvyšší postih, pokutu milion korun, zaplatila pumpa v Mohelnici.

Největší pokutu v Olomouckém kraji ve výši milion korun loni zaplatila mohelnická benzinka Vena - Trade. V její naftě totiž ČOI našla benzin a ethanol.

"Byla to naše chyba, pokutu jsme zaplatili a přijali opatření, aby se to už nikdy neopakovalo," říká šéf zdejší čerpací stanice Jan Veselský. Loni v lednu podle něj cisterna převážela zároveň benzin i naftu. Ve stěně, která odděluje obě hmoty, se však udělala trhlina a obsah se smíchal dohromady.

"Byla to smůla. Cisternu jsme přitom měli po technické kontrole. Od té doby jsme se poučili a vozíme vždycky paliva zvlášť," poznamenal Veselský.

Sám si myslí, že zveřejňování seznamu inspekce má smysl. "Vždy by se tam však mělo uvádět, za co kontroloři pokutu udělili," dodává.

Například další tři čerpací stanice z Olomouckého kraje, které testem kvality neprošly, dostaly výrazně nižší pokuty.

Pumpa AX-Oil stojící nedaleko závodu Ferona u silnice z Lipníka nad Bečvou směrem do Olomouce zaplatila 150 tisíc. Podle inspektorů nevyhověl u jakosti nafty takzvaný předestilovaný objem při 350°C. To znamená, že zdejší palivo může obsahovat těžší látky, které motor špatně spaluje.

"Tím může dojít až k poškození motoru nebo úniku škodlivých látek," vysvětlují v Ústavu paliv a maziv.

Pokuty, deset a patnáct tisíc korun, pak dostaly pumpy v Hranické ulici v Potštátě a KM-Prona v Pražské ulici v Olomouci. Obě měly u nabízené nafty nižší takzvaný bod vzplanutí. Namísto ideálních 55° C naměřili kontroloři v Potštátě 47° C a v Olomouci 51°C.

Podle odborníků není problém, je-li teplota nižší o jeden či dva stupně. V takovém případě to znamená, že byla nafta kontaminovaná lehčími palivy, typicky benzinem. Čili nafta jela v cisterně po benzinu, což je v praxi častý případ.

Bod vzplanutí nižší o pět a více stupňů však už zásadním nedostatkem je, neboť vzniknul hrubou chybou v manipulaci s palivy a předpoklad negativního ovlivnění vlastností nafty je již výrazný.

"V takovém případě pak motor nemusí dosahovat správného výkonu," popisuje olomoucký automechanik Miroslav Řehák.

,