Zaplaťte, nese se internetem

P r a h a - Z internetových stránek začíná mizet jedno slovo, které až dosud bylo s on-line službami nerozlučně spjato - slovo zdarma. Není týdne, aby se nevynořil nový případ náhlého zdražení. Jeden z nejnavštěvovanějších webových vyhledávačů AltaVista zrušil připojení k internetu zdarma, jeho konkurent Yahoo začal uživatelům účtovat poplatky za přístup do internetových aukcí, společnost ZapMe stahuje ze škol počítače, které jim dříve nabídla zdarma výměnou za umístění reklamy.

Příčinou jsou vysychající konta internetových společností. Po pádu světových burz už jsou investoři velmi opatrní v přilévání dalších peněz do ztrátových podniků, krize v odvětví snížila i příjmy z inzerce. „Dny, kdy jsme se spoléhali jen na zisky z reklamy, jsou sečteny. Otázka, kterou nyní řešíme, zní: jak učinit z našich 210 milionů uživatelů platící zákazníky,“ přiznal agentuře Reuters manažer internetové odnože Microsoftu MSN.com Bob Visse.

Podle něj by firma mohla zavést poplatky u přístupu k hudebním nahrávkám nebo za telefonování přes internet.

Placené služby se stále častěji objevují i na českém webu, srovnatelné cenové šoky však zřejmě nehrozí. „Nejvíce ohroženy jsou ty nejnákladnější služby. Ale zde na rozdíl od USA nikdo počítače zdarma nenabízel a ani inzerované připojení k internetu není ve skutečnosti bezplatné,“ tvrdí Jiří Donát z pražské pobočky poradenské firmy Deloitte&Touche.

Z poplatků, které uživatel zaplatí za telefonní impulsy, totiž Český Telecom vrací zpět firmám, které připojení zajišťují. „V USA, kde se platí paušální částka bez ohledu na délku připojení, tento princip neplatí. Proto tam bylo s nabídkou internetu zdarma obtížné uspět. Kromě inzerce neměly firmy na čem vydělat,“ říká Douglas Arellanes z Contactelu.

Podle mínění odborníků tak nelze očekávat, že by poskytovatelé volného připojení k internetu začali nyní zdražovat. „Po liberalizaci telekomunikací se sice objeví nabídky připojení za paušální poplatek, ty ale už budou obsahovat buď surfování po webu bez časového omezení, nebo s určitým počtem volných minut,“ dodává Arellanes.

Některé produkty navíc budou volně přístupné zřejmě vždy, ať už jde o elektronickou poštu nebo internetové diskusní skupiny. „Tyhle služby už jsou natolik spojené se samotným přístupem k internetu, že prostě není možné je nějak vyčlenit a stanovit jim nějakou cenu,“ uvedl pro zpravodajství ZDNet analytik Jupiter Research Andrew Clibanoff.

I v příštích letech se kromě toho budou objevovat podnikatelé snažící se nalákat zákazníky na bezplatnou nabídku. „Internet totiž nenabízí méně příležitostí než klasické prostředí, kde fungují komerční televize zdarma nebo noviny zdarma. Jen se v době přehnaného zájmu investorů zdálo, že zde bezplatných obchodních modelů může fungovat mnohem více. Tento optický klam dnes končí,“ vysvětluje Donát.

Rovněž čeští uživatelé se musí připravit, že se s placenými službami budou setkávat častěji. „Pokud budou na našich stránkách přístupné specializované informace například z oblasti financí, je na vážnou úvahu, zda se vydat cestou volného přístupu, vyšší návštěvnosti, a tedy vyšších příjmů z reklamy, anebo zavést určité poplatky a smířit se s určitým poklesem počtu čtenářů,“ říká šéf multimediální divize vydavatelství MAFRA Roman Gallo.

Zpoplatnění archivu starších čísel MF DNES v rámci internetového serveru iDNES se však podle něj již připravuje.

Platby například za přístup ke starším číslům Obchodního věstníku nebo Hospodářských novin zavedla společnost Economia OnLine, která si třeba za archivované věstníky účtuje čtyři tisíce korun ročně. Příjmy z těchto poplatků nyní tvoří zhruba čtyřicet procent jejích tržeb.