Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zara mi krade nápady, tvrdí designérka. Nejste jedinečná, vzkázala značka

  4:55aktualizováno  4:55
Nezávislá designérka obvinila španělský oděvní řetězec Zara z krádeže jejích nápadů. Firma je známá tím, že se často inspiruje drahými luxusními značkami. Vytvoří pak modely, které jsou na rozdíl těch původních cenově dostupné. Otázkou zůstává, kde končí inspirace a začíná obyčejné kopírování.

Média letos upozornila, že městská kolekce Zary je v podstatě totožná s řadou Yeezy Line od Kanye Westa, jak uvádí server Quartz. Výrobce luxusních oděvů Céline pak řešil podobný problém před třemi lety, kdy začala Zara prodávat oblečení, která se až podezřele podobala jeho starší módní kolekci.

Velké luxusní značky, které mají své zákazníky a uznání, podobné případy příliš neřeší. Zákazníci, kteří nakupují šaty za 1 000 dolarů (v přepočtu asi 24 tisíc korun), do Zary nepůjdou. Co se ale stane, když značka okopíruje někoho, kdo není dostatečně známý?

Designérka Tuesday Bassenová žijící v Los Angeles tento týden veřejně na sociálních sítích napadla Zaru z kopírování. Bassenová viní společnost, že si „vypůjčila“ bez jejího vědomí některé z jejích ilustrací a použila je jako malé detaily na oděvech. K nařčení ji dohnala reakce právního oddělení firmy. Nejdříve si totiž stěžovala přímo tam. Firma jí ale odpověděla, že její práci chybí osobitost. Návrhy jsou podle ní snadno zaměnitelné.

Právníci Bassenovou navíc upozornili, že kvůli této záležitosti si stěžuje jen několik jejích fanoušků, ale internetové stránky Zary mají desítky milionů návštěvníků měsíčně. Ve své podstatě jí tímto módní gigant sdělil, že ve srovnání s nimi je malá a bezvýznamná.

Bassenová pak na svém twitterovém profilu veřejně požádala oděvního giganta, aby se s ní finančně vyrovnal. „Zaplaťte mi,“ napsala. Dodala, že podle nich je její práce sice obyčejná, přesto se jim zjevně líbí. Podle původních návrhů, které Bassenová zveřejnila na Twitteru (níže), jsou opravdu detaily na oděvech v Zaře takřka totožné.

20.července 2016 v 00:35, příspěvek archivován: 21.července 2016 v 15:15

Companies like @ZARA make it a business plan to steal designs from indie artists & condescend when you want payment. pic.twitter.com/YKG3RxShCD

Na sociálních sítích se ozývají další

„Autorská práva se vztahují na každého bez ohledu na velikost či bohatství,“ potvrdila Susan Scafidiová z Módního institutu práva. Dodala ovšem, že má své hranice. Jedná se právě třeba o obrázek lízátka. Je to předmět, který existuje i v reálném světě. O to se právě opírají právníci Zary v tvrzení, že její práce není jedinečná.

Bassenová spolupracovala v minulosti se značkami, jako jsou Adidas, Nike, Playboy a New Yorker. Pro server Racked sdělila, že Zara běžně kopíruje neznámé umělce, kteří nemají prostředky na to, aby se bránili. Na sociálních sítích se od zveřejnění případu ozývá stále více nezávislých návrhářů, jejíchž práci měla Zara také ukrást.

„Dobrá zpráva je, že strategie Bassenové využít sociální sítě by mohla pomoci jí a dalším umělcům, aniž by potřebovali velký rozpočet,“ říká Scafidiová. Na svém profilu pak Bassenová dodává, že bude nadále bojovat. A to přesto, že ji účty za právníky vyšly už na 2 tisíce dolarů (v přepočtu asi 49 tisíc korun).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.