Záruka: místo šesti měsíců dva roky

  • 25
Pokud jste se setkali s problémy s reklamacemi, určitě vás potěší, že se zákon konečně postavil na vaši stranu. Nejen, že se prodloužila záruční doba, ale nyní se také budete moci rozhodnout, jakým způsobem bude reklamace vyřízena.

Vnučka paní Emanuely Svobodové z Prahy 6 našla o loňských Vánocích pod stromečkem stan. Když v něm poprvé v létě o prázdninách přespala, zatékalo do něj tak, že se ráno probudila v mokrém spacáku.

V obchodě paní Svobodovou odmítli s tím, že reklamuje pozdě a navíc by prý reklamaci stejně neuznali, protože si koupila jednoduchý jednostěnný stan, který liják nevydrží. Stejný příběh by měl mít napříště jiný průběh. Záruka se prodloužila z dosavadních šesti měsíců na dva roky a zpřísnila se i pravidla pro informace o výrobcích. Není možné, aby prodávající o výrobku informoval mylně. "Prodávaná věc musí mít užitné vlastnosti prodávajícím nebo výrobcem popisované, musí odpovídat účelu, který prodávající pro použití věci uvádí nebo pro který se věc obvykle používá," říká novela občanského zákoníku. Stan se obvykle používá jako ochrana před deštěm, pokud ten, který nabídli paní Svobodové v obchodě, liják nesnese, měli ji na to upozornit. "Kdyby mi řekli, že ten stan není do deště, nekoupila bych ho. Raději bych si připlatila," uvádí Emanuela Svobodová.

Zákon dává nová práva

Novela občanského zákoníku, která začala platit 1. ledna 2003, dává spotřebitelům nejen delší záruku, ale i možnost volby, jak při reklamaci postupovat. Zákazník se bude moci sám rozhodnout, zda chce věc bezplatně opravit nebo, není-li to vzhledem k povaze vady neúměrné, vyměnit. Pokud to nebude možné, může žádat slevu nebo od kupní smlouvy odstoupit. Dosud měl v případě opravitelné vady pouze právo na bezplatnou opravu, výměnu mohl požadovat jen tehdy, když reklamoval výrobek zcela nepoužitý. U zboží s vadou, kterou není možné opravit a kvůli níž nelze výrobek řádně používat, si budou zákazníci moci při reklamaci stejně jako dosud vybrat, zda je chtějí vyměnit za jiné nebo vrátit peníze. Pokud si chtějí věc ponechat, mohou požadovat slevu.

Reklamace v Británii? Obchodníci vám vždycky vyjdou vstříc!

 Čtěte v tomto článku.



Co zůstává postaru

Delší záruka se nebude vztahovat na výrobky, které se dostaly na trh před účinností zákona. Zboží vyrobené před 1. lednem 2003 se bude prodávat ještě s půlroční zárukou, pouze však do konce roku 2003. Na tuto výjimku musí prodejce zákazníka výslovně upozornit a uvést ji také v dokladu o koupi nebo záručním listu. Neudělá-li to, může zákazník počítat s dvouletou zárukou.

Delší záruka se nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým používáním. Nikdo tedy nemůže čekat, že bude moci reklamovat po roce a půl dětské cvičky, které dítě každodenním nošením ve škole úplně prodřelo. Novela neřeší celkem častý případ, kdy obchodník oprávněnou reklamaci zamítne. "O způsobu vyřízení rozhodne stejně jako dřív prodávající," uvádí Miloslava Fléglová z České obchodní inspekce. "Pokud zákazník s jeho rozhodnutím nesouhlasí, musí se svých práv domáhat soudní cestou."

Stejně tak se nemění lhůta k vyřízení reklamace. Prodávající má na její vyřízení maximálně třicet dnů. Pokud se se zákazníkem nedohodne na delší lhůtě. "Zákazníci by neměli obchodníkům dávat bianko šek na to, aby lhůtu prodlužovali," upozorňuje Fléglová. "Jestliže obchodník třicetidenní lhůtu nezvládne, má zákazník stejná práva jako u vady neodstranitelné. Nastupuje možnost požadovat vrácení peněz nebo výměny."

Nová zaruční doba

Víte, jak je to se zárukou u obchodníka v Evropské unii? Čtěte ZDE.

spotřební zboží (včetně okrasných stromků a keřů)
24 měsíců

  • může být prodloužena
  • prodloužení se může týkat i jen některé součástky věci
  • zboží vyrobené do konce roku 2002 má záruku 6 měsíců
  • zákazník musí být na zkrácenou záruční dobu písemně upozorněn v dokladu o koupi či v záručním listu

potraviny
8 dní

  • je-li na obale uvedena lhůta k použití věci, skončí záruka uplynutím této lhůty

krmiva
3 týdny

  • je-li na obale uvedena lhůta k použití věci, skončí záruka uplynutím této lhůty

zvířata
6 týdnů

Jakou zkušenost máme s reklamacemi v Česku? Odpověď se dozvíte v tomto souvisejícím článku.

Co může zákazník při reklamaci žádat

vada odstranitelná

  • bezplatnou opravu
  • výměnu (nebo jen součásti)
  • slevu (není-li výměna možná)
  • vrácení peněz

vada neodstranitelná

  • výměnu
  • vrácení peněz
  • slevu