Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie zasahovala v ČD Cargo kvůli vysoce ztrátovému pronájmu skladu

  12:39aktualizováno  12:39
Policii začaly zajímat ztrátové obchody společnosti ČD Cargo se společností Hyparkos patřící do realitní skupiny HB Reavis miliardáře Ivana Chrenka. Ve firmě tento týden zabavila klíčové dokumenty týkající se byznysu uzavřeného před pěti lety ještě za vedení Jozefa Bazaly.

Dvousystémová lokomotiva ČD Cargo 363.5 (přestavba z 163) | foto: ČD Cargo

Informaci o policejním vyšetřování potvrdily České dráhy, pod které ČD Cargo patří. „Společnost ČD Cargo poskytla policistům veškeré potřebné podklady a součinnost,“ uvedl mluvčí firmy Radek Joklík. 

Mluvčí Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality Jaroslav Ibehej se k dotazu MF DNES odmítl vyjádřit.

Policisty zajímá pronájem logistického areálu v Lovosicích, který je pro firmu dlouhodobě nevýhodný. ČD Cargo se ho nikdy nepodařilo zaplnit a vytváří velkou ztrátu. Poslední vedení ČD Cargo přišlo dokonce s nápadem, že by nevyužitou halu koupili za zhruba miliardu korun. 

Podle materiálů, které má MF DNES k dispozici, ČD Cargo na hale prodělalo například v roce 2013 66 milionů korun. Náklady na provoz dosáhly 82 milionů korun, tržby 16 milionů. Jedním z důvodů je špatná koncepce areálu, což potvrzuje mimo jiné fakt, že se nezaplnil ani poté, co Cargo část prostor nabídlo k bezplatnému pronájmu. Za metr platí dnes firma 6,60 eura včetně energií a správní režie. Interní materiál ČD Cargo už dříve upozornil, že cena je zbytečné vysoká. 

HB Reavis odmítá, že by nájemné bylo vysoké v porovnání s jinými podobnými sklady. „Jedná se jedná o specifický produkt projektovaný od samého začátku na klíč pro potřeby ČD Cargo včetně jejich rozsáhlých požadavků na navýšení technického standardu logistické haly.Takový typ produktu byl a stále je na českém logistickém realitním trhu ojedinělý,“ uvedla mluvčí firmy Magdalena Drsová. 

Pro ČD Cargo jde o problematický byznys i kvůli délce smlouvy. Ta je na patnáct let a prakticky nevypověditelná. Navíc je v eurech, což ztrátovost vzhledem ke kurzu koruny ještě prohlubuje. 

Podle rozvahy firmy Hyparkos má budova účetní hodnotu 600 milionů korun, HB Reavis už loni na podzim uvedl, že o prodeji jedná. „Je to transakce, která nemá pro ČD Cargo návratnost,“ komentoval to tehdejší šéf Českých drah Daniel Kurucz, právě lovosická hala byl i jedním z důvodů jeho sporů s exministrem dopravy Antonínem Prachařem. Ten ho nakonec odvolal a dva dny poté sám rezignoval. 

Pronájem šetří i forenzní audit, který v ČD Cargo běží, provádí ho společnost EY. 

Autor:


Témata: Bydlení , ČD Cargo




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.