Informaci o policejním vyšetřování potvrdily České dráhy, pod které ČD Cargo patří. „Společnost ČD Cargo poskytla policistům veškeré potřebné podklady a součinnost,“ uvedl mluvčí firmy Radek Joklík.
Mluvčí Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality Jaroslav Ibehej se k dotazu MF DNES odmítl vyjádřit.
Policisty zajímá pronájem logistického areálu v Lovosicích, který je pro firmu dlouhodobě nevýhodný. ČD Cargo se ho nikdy nepodařilo zaplnit a vytváří velkou ztrátu. Poslední vedení ČD Cargo přišlo dokonce s nápadem, že by nevyužitou halu koupili za zhruba miliardu korun.
Podle materiálů, které má MF DNES k dispozici, ČD Cargo na hale prodělalo například v roce 2013 66 milionů korun. Náklady na provoz dosáhly 82 milionů korun, tržby 16 milionů. Jedním z důvodů je špatná koncepce areálu, což potvrzuje mimo jiné fakt, že se nezaplnil ani poté, co Cargo část prostor nabídlo k bezplatnému pronájmu. Za metr platí dnes firma 6,60 eura včetně energií a správní režie. Interní materiál ČD Cargo už dříve upozornil, že cena je zbytečné vysoká.
HB Reavis odmítá, že by nájemné bylo vysoké v porovnání s jinými podobnými sklady. „Jedná se jedná o specifický produkt projektovaný od samého začátku na klíč pro potřeby ČD Cargo včetně jejich rozsáhlých požadavků na navýšení technického standardu logistické haly.Takový typ produktu byl a stále je na českém logistickém realitním trhu ojedinělý,“ uvedla mluvčí firmy Magdalena Drsová.
Pro ČD Cargo jde o problematický byznys i kvůli délce smlouvy. Ta je na patnáct let a prakticky nevypověditelná. Navíc je v eurech, což ztrátovost vzhledem ke kurzu koruny ještě prohlubuje.
Podle rozvahy firmy Hyparkos má budova účetní hodnotu 600 milionů korun, HB Reavis už loni na podzim uvedl, že o prodeji jedná. „Je to transakce, která nemá pro ČD Cargo návratnost,“ komentoval to tehdejší šéf Českých drah Daniel Kurucz, právě lovosická hala byl i jedním z důvodů jeho sporů s exministrem dopravy Antonínem Prachařem. Ten ho nakonec odvolal a dva dny poté sám rezignoval.
Pronájem šetří i forenzní audit, který v ČD Cargo běží, provádí ho společnost EY.