Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zásilkový byznys vzkvétá, slibuje stoupající ekonomiku

  6:05aktualizováno  6:05
Pokud by se ozdravení ekonomiky posuzovalo podle toho, kolik balíků posílají internetové obchody lidem, mohli bychom na hospodářskou recesi už dávno zapomenout. Už za loňský rok hlásily zásilkové služby nárůst počtu balíků na předkrizovou úroveň a první měsíce letoška slibují rekordní rok.
Zásilkový obchod díky internetu stále roste

Zásilkový obchod díky internetu stále roste | foto: Česká pošta

"V prvním čtvrtletí letošního roku nám rostly příjmy z vnitrostátních zásilek o patnáct procent a tomu odpovídá i růst objemu přepravených zásilek," uvedl šéf českého zastoupení expresní společnosti DPD Daniel Mareš. Velmi podobné nárůsty v balících hlásí i Česká pošta a konkurenční PPL.

Zástupci předních českých expresních přepravců se shodují v tom, že za nárůstem stojí především rostoucí počet soukromých zásilek.

"Doručování soukromým osobám nám roste třikrát rychleji než firemní zásilky," dodal Mareš s tím, že v celkových číslech stále vede druhá skupina. Balíky z internetových obchodů nyní tvoří zhruba jen 15 procent byznysu jeho zaměstnavatele.

Obchody na poštovném vydělají

V oblasti soukromých zásilek mají dnes nejsilnější postavení PPL s Českou poštou, která ovšem velkou část trhu "přepustila" konkurenci kvůli své někdejší nepružnosti.

Podle jejího ředitele pro nový byznys, Miloslava Ruta, si nechala před čtyřmi roky ujet vlak a teď se snaží s rivaly srovnat krok. To je důvod, proč nyní státní podnik zavádí například doručení balíků v odpoledních hodinách.

V současnosti přepraví zásilkové služby více než dvě třetiny všech internetových nákupů, přičemž u většiny z nich si lidé žádají platbu na dobírku, tedy přímo při převzetí zboží od kurýra či u poštovní přepážky. A to je voda na mlýn webovým prodejcům.

Ve většině případů totiž dovedou na samotných zásilkách vydělat. Pokud si například zákazník objedná mobilní telefon, zaplatí poštovné nejčastěji od 130 do 200 korun, což odpovídá oficiálním ceníkům kurýrních služeb. Velké internetové obchody však díky množstevním slevám nakupují přepravní služby o desítky procent levněji.

"Zda vyděláme, nebo budeme na nule záleží na tom, jakého dopravce si zákazník zvolí. Obecně ale platí, že na poštovném máme mírný zisk," uvedl představitel významného českého internetového obchodu, který si přál zůstat v anonymitě. Dodal, že záleží na druhu zboží. Čím objemnější zásilka, tím nižší zisk.

Obchodníci předpovídají hospodářskou prosperitu

Sami expresní přepravci se označují jako "barometr" ekonomiky, neboť jejich byznys stoupá a klesá s důvěrou lidí v hospodářství a jejich vůli utrácet. Jako "křišťálová koule" přitom fungují především firemní zakázky, kterým vévodí TNT Expres a DHL.

"Přepravujeme často zásilky související s uzavíráním nových obchodů a smluv, tvoří je především vzorky a nabídky. Pokud tyto zakázky začnou klesat, lze zhruba do půl roku čekat propad exportu a posléze i celkový ekonomický útlum. To jsme naposled pozorovali již od poloviny roku 2008 jako signál budoucí krize, která naplno propukla na začátku roku 2009," uvedl obchodní ředitel tuzemské pobočky DHL Luděk Drnec.

Podle Miloše Malaníka, šéfa českého zastoupení TNT, vidí s úplně stejným předstihem firmy z jeho branže i přicházející oživení.

"Že trh roztává, jsme viděli už v loňském roce, který pro nás byl rekordní. Letošek přitom napovídá, že bude ještě lépe," říká Malaník. V prvním čtvrtletí totiž jeho firma vyrostla o pětinu, podobně jako konkurenční DHL.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Generální ředitel společnosti Vítkovice Jan Světlík je známý i jako milovník a...
Soud poslal Vítkovice Power Engineering do konkurzu

Společnost Vítkovice Power Engineering půjde do konkurzu. O přeměně z reorganizace rozhodl soud na návrh představenstva firmy. Vyplývá to z usnesení soudu...  celý článek

Makro. Ilustrační snímek.
Makro shání stovky lidí. Pokladním zvýšilo mzdy o devět procent

Letošní vlna přidávání v obchodech s potravinami dorazila i do Makra. Velkoobchodní síť navýšila od července mzdy zaměstnancům v průměru o 8,5 procenta,...  celý článek

Společnost Pilous se Škodou Auto přišli na způsob, jak do kontejneru vměstnat 4...
Obalová firma hraje tetris s octavií. Do kamionu se vejdou čtyři

Pravidla ve světě automobilek jsou tvrdá. Přepravní obaly, které vyrábí pražská firma Pilous, musí být ve Škodě Auto nachystané do dvaceti minut od oznámení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.