"Chtěl jsem zastávku, aby k nám mohli lidé jezdit na pivo vlakem i třeba z větší dálky, například z Liberce," vysvětlil Šusta, sám železniční nadšenec. Zastávka ho nakonec přišla na zhruba milion korun, postavil si ji sám za pomoci místních řemeslníků.
Podle Pavla Blažka ze společnosti Transport Advisory, která Šustovi s přípravou zastávky pomáhala, je první u nás, kterou zaplatila fyzická osoba. Druhá "soukromá" zastávka je v Jihlavě, kde ji platila v průmyslové zóně sídlící společnost Bosch.
Od nápadu k otevření uplynuly zhruba tři roky. "Bylo potřeba získat povolení od zhruba 40 institucí," říká Blažek. Klíčový byl souhlas Správy železniční dopravní cesty, která trať vlastní a provozuje.
"Protože se zastávka nachází v obvodu dráhy, tedy na našich pozemcích, SŽDC je účastníkem stavebního a územního řízení, která si ale vede samotný investor," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.
Dodal, že pokud investor splňuje požadavky z hlediska předpisů, norem či stávající infrastruktury a jsou vyřešeny podmínky budoucí správy a údržby zastávky, není problém se souhlasem. "Jde o stejný postup jako v případě, kdy silničáři potřebují opravit most nad naší tratí," dodal.
Vzhledem k tomu, že jde o koncový úsek tratě s malým významem, neměl správce kolejí závažnější připomínky. Zastavování vlaků u pivovaru objednal Ústecký kraj. Varnsdorf tak získal třetí železniční zastávku, kromě nádraží vlaky začaly ještě zastavovat na zastávce Varnsdorf - staré nádraží.
Inspirací byly pivní bedny
Josef Šusta vybudoval pivovar na místě někdejší keramičky, své podnikání začínal v autodopravě. Jeho nadšení pro železnici je patrné i v pivovaru: koupil si dva lůžkové vozy vyřazené z moskevského rychlíku, zrenovoval je do původní podoby a na dvoře pivovaru slouží pro ubytování hostů.
Samotnou zastávku navrhla architektonická kancelář Domyjinak. "Inspirací formy zastávky nám byly historické pivní bedny, které navozují souvislost stavby s pivovarem, pro materiálové řešení z rezavého plechu pak industriální charakter areálu", vysvětlil námět tvůrců architekt Petr Šikola.
Přístřešek je vyroben z masivních dvoucentimetrových plátů rezavé oceli se zamýšlenou patinou, v nichž je vyvrtané množství otvorů do tvaru kocoura – loga pivovaru, doplněný dřevěnou lavicí s popisem železničních stanic. Uvnitř zastávky je kromě jízdního řádu i otvírák na lahve.
Šusta chce lidi nalákat i akcí, kdy za předloženou jízdenku dostanou první pivo zdarma. Ve svých plánech má i pořízení historického motoráčku, který by vozil turisty po nyní zarůstající trati z Varnsdorfu do Eibau.