Podle turecké tiskové agentury Cihan viceprezident koncernu Hyundai Dong-Jin Kim zaslal před několika dny dopis tureckému ministrovi průmyslu Ali Coskunovi, ve kterém ho informoval, že Korejci se rozhodli ve výstavbě továrny, což znamená investici 30 miliard korun, upřednostnit Českou republiku před Tureckem, jež bylo druhým zájemcem.
Hlavním důvodem, proč Česká republika Turecko porazila, je podle agentury Cihan kromě pozemků zdarma, což chtěly poskytnout obě země, také nabídka daňových prázdnin na deset let.
Podle mluvčí CzechInvestu Jany Víškové jsou však daňové prázdniny na deset let nepřesný termín.
"Podle pravidel EU může podnik dostat pobídky na 15 % z toho, co investuje. Dvě stě tisíc korun dostane na každé vytvořené pracovní místo, něco stála příprava zóny a zbytek si pak může odpočítat z daní. Jak si to podniky vyčerpají, je jejich věc. Mohou to dělat až deset let, ale pokud budou výdělečné, mohou těch 15 % ze 30 miliard vyčerpat i dřív. V podstatě se s tím i počítá," upřesnila Víšková.
Hyundai chce Nošovice
Již dříve dala jihokorejská strana jasně najevo, že pokud se rozhodne investovat v České republice, bude stát automobilka, jejíž výstavba by měla stát okolo třiceti miliard korun, v Nošovicích, nedaleko Frýdku-Místku.
Nepřímo informaci o pravděpodobném vítězství Nošovic potvrdil v neděli také český ministr průmyslu Milan Urban, když řekl: "Nepochybuji o tom, že si Hyundai vybere Českou republiku." Zároveň ovšem prohlásil, že sice od Korejců nic závazného neslyšel, ale jednání jsou podle něj v "cílové rovince".
Další oslovení však nechtějí oslavovat předčasně. "Bylo by skvělé, kdyby se společnost Hyundai rozhodla ke vstupu do České republiky, ale zatím tak neučinila a já se do okamžiku, kdy to oficiálně oznámí, nechci k celé záležitosti vyjadřovat. Nebylo by to slušné vzhledem k našim partnerům," komentoval situaci hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský.
Rozhodnuto může být na konci února
Podle mluvčího MPO Iva Mravinace je vyloučeno, že by smlouva byla podepsána již v příštích dnech. Memorandum, které bude závazně definovat podmínky investice Hyundai v ČR, by mohlo být hotové do února. Zástupci ČR a automobilky by jej pak měli podepsat v závěru února na zasedání vlády v Ostravě.
Vyjednávání o příchodu automobilky Hyundai do České republiky probíhají již několik let. Ale teprve v posledních pěti měsících nabraly události prudký spád.
Prvním vážným signálem svědčícím o tom, že má Česká republika na příchod významného investora velkou šanci, byla zářijová návštěva nejvyššího představitele společnosti Hyundai Čung Mong-Kua, který si osobně prohlédl připravovanou nošovickou průmyslovou zónu.
Po návštěvě Čung Mong-Kua začalo vedení Moravskoslezského kraje horečně vykupovat pozemky ležící pod připravovanou průmyslovou zónou a doslova za pět minut dvanáct dokázalo šesté největší automobilce světa nabídnout scelenou plochu o výměře přesahující 270 hektarů, na níž by měla továrna vyrůst.
Kromě daňových úlev a pozemků zdarma existovaly i další důvody, které Hyundai mohly při rozhodování ovlivnit. Důležité je, že již probíhá výstavba automobilky KIA v nedaleké slovenské Žilině. Ta je dceřinou společností firmy Hyundai a nevelká vzdálenost mezi oběma automobilkami by měla být tím hlavním přínosem pro Hyundai.
ČR vybuduje dálnice
Vláda České republiky se navíc zavázala vybudovat kompletní dopravní infrastrukturu, která by měla spojení mezi Moravskoslezským krajem a Slovenskem zrychlit.
Samotná automobilka společnosti Hyundai by Česku nabídla zaměstnání pro tři tisícovky pracovníků, minimálně dalších devět tisíc lidí by mělo být podle CzechInvestu zaměstnáno v subdodavatelských firmách, pro které město Ostrava přichystalo průmyslovou zónu v Mošnově.