Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Do řetězců míří první české bio pivo. Chmel se ošetřuje mořskou řasou

  15:10aktualizováno  15:10
V obchodech se o Vánocích objeví první české bio pivo. S jeho výrobou začal Žatecký pivovar. Jako druhý uvede tento speciál příští rok na trh jihočeský Bohemia Regent. Zájem o bio pivo ve světě roste a jeho výrobu začal podporovat i stát, a to částkou zhruba 4 miliony korun.

Žatecký pivovar začal s výrobou biopiva. | foto:  Viktor Chlad, MAFRA

Silný patnáctistupňový "sváteční speciál" vyrobil zatím Žatecký pivovar v objemu 80 hektolitrů, tedy šestnáct tisíc lahví. Má necelých šest procent alkoholu, výroba slabšího piva by byla podle jednatelů pivovaru příliš drahá. Doporučená cena prvního bio piva z českých bio surovin je 15,90 Kč, v obchodech se ale může lišit.

Vůbec první bio pivo v Česku už letos vyrobil Minipivovar Jeseník v objemu kolem deseti hektolitrů, zlatavý mok však uvařil ze zahraničního chmele a bez státní podpory. Impulsem pro pivovary Žatec a Regent byla dotace z programu TIP, v němž Ministerstvo průmyslu a obchodu rozdělí zhruba 4 miliony korun. Program je tříletý. Zhruiba stejnou sumu zaplatí producenti a komerční sféra.

Místo chemie postřik z mořské řasy

Bio chmel a bio slad vyrábí zhruba desítka pěstitelů. Označení bio má garantovat, že se syntetické pesticidy k ošetřování rostlin nahradí přírodními látkami. Například chmel se v konvenčním zemědělství ve svém vegetačním období musí zhruba desetkrát postříkat nebo jinak ošetřit konvenční chemií, která je levnější. V letošních cenách je bio slad o sto procent dražší a bio chmel o šedesát procent.

Vyšší cena je daň za ekologické zemědělství. Bio chmel se stříká výtažkem z mořských řas, mšice se ničí výtažkem z tropické dřeviny Quassia amara, proti svilušce chmelové se nasazují roztoče, kteří škůdce zahubí.

Zájem i bio pivo mají v USA

Žatecké bio pivo se o Vánocích objeví na pultech v řetězci Billa, k dostání už je v některých prodejnách biopotravin a v obchodech pivovaru. "Oslovovali jsme prakticky všechny obchodní řetězce, se kterými obchodujeme, jako první pivo začne o Vánocích prodávat Billa, zájem projevilo i Tesco," řekl iDNES.cz jednatel Žateckého pivovaru Tomáš Lejsek.

Druhý jednatel pivovaru Martin Kec vidí potenciál bio piva hlavně v exportu. Například v Německu toto pivo zaujímá 1,5 procenta trhu. Bio chmel se v sousední zemi pěstuje na osmdesáti hektarech polí. "Zájem projevili naši distributoři v USA. Jednáme i s partnerem ve Finsku, kde zvažujeme účast v tendru u polostátního distributora," uvedl Kec.

Roste nabídka bezlepkového piva

Pivovar má ambice dostat se v objemu výroby na tisíc hektolitrů, tedy zhruba na úroveň, kam se po dvou letech dostal s bezlepkovým speciálem Celia. Prodeje piva pro celiaky zvyšují hlavně řetězce. "Dostali jsme se i do sítí, kde jsme to nečekali, třeba do Kauflandu," uvedl Lejsek. Pivovar si myslí, že prodej ještě  poroste. Tento trh je malý pouze na první pohled, jen v Česku je evidováno okolo stovky tisíc lidí s bezlepkovou dietou.

S pivem pro celiaky v těchto dnech zamířil do obchodů také rodinný pivovar Bernard. "O pivo si vlastně řekli sami zákazníci," říká mluvčí pivovaru Zdeněk Mikulášek. Podle něj náročné kontrolní testy zvyšují i cenu piva prémiové značky, stanovenou na 24,90 koruny. Chuť ležáku s obsahem alkoholu 4,7 procenta by měla být k nerozeznání od piva s obsahem lepku. Firma právě jedná o umístění do řetězců. Zatím se prodává v prodejnách Hyper Albert, od Nového roku v Makru a ve vybraných prodejnách Tesco. Čísla o prodejích zatím pivovar nemá.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Majitel značky Favorit Richard Galovič.
Favorit má nového investora. Získal 70 milionů na vstup do zahraničí

Společnost Favorit Czechoslovakia, která se od roku 2011 snaží oprášit slávu luxusních jízdních kol, získala nového investora. Společnost C2H internetového...  celý článek

Ředitel společnosti Spak Sušice Tomáš Froyda. (16. prosince 2016)
Sušický kečupář Spak nemá dost lidi, některé výrobky škrtne

Zatímco zájem o dresinky klesá, kečupům Spak se daří. Nyní však firma plánuje nabídku zúžit. Důvodem je nedostatek personálu, se kterým se firma potýká.  celý článek

(ilustrační snímek)
Tesco přestane ve Střední Evropě prodávat vejce z klecových chovů

Obchodní řetězec Tesco přestane do roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů v zemích Střední Evropy. V Česku, Slovensku, Maďarsku a Polsku už bude řetězec...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.