Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Závislost české ekonomiky na autech výrazně roste

  1:14
Prosperita českých domácností je čím dál závislejší na tom, jak si zahraniční zákazníci a automobilky kupují v Česku vyráběná auta a autodíly. Se závislostí roste i riziko budoucích šoků z poklesu výroby, které nyní zažívají vyspělé země jako Spojené státy či Belgie.

Silná koruna přinutila po dlouhé době zlevnit například i Škodu Auto. | foto: Škoda Auto

V roce 1998 se tržby domácího automobilového průmyslu podílely na celkovém výkonu české ekonomiky (hrubém domácím produktu) zhruba devíti procenty. Loni už toto číslo překročilo dvojnásobek.

Ve výrobě volantů, svíček, kol, zrcátek či potahů na autosedačky se otočí téměř každá pátá česká koruna, vyplývá ze zveřejněných údajů. Auta zaměstnávají přímo už kolem sto dvaceti tisíc lidí a desítky tisíc dalších nepřímo.

"Závislost je poměrně výrazná, ale ne kritická," říká prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn, dříve člen vedení Škody Auto, nyní šéf VW v Rusku. "Není to dobře ani špatně, prostě to tak je," říká o závislosti na jednom oboru ekonom David Marek z Patria Finance.

Výroba aut výrazně pomohla Česku v růstu, ale Marek zároveň varuje, že bychom se měli připravit na možnost, že se automobilky začnou stěhovat za levnější prací dál na východ. Zabránit by tomu mohla přeměna z pouhé montovny na centrum výzkumu a vývoje nových modelů. O to však stojí všechny evropské země, kde mají velké evropské automobilky svá hlavní sídla.

Hyundai zamíchá kartami
Za posledních patnáct let se z Česka stala skutečná autovelmoc – už teď jsme v Evropě šestý největší výrobce aut a rychle se přibližujeme Itálii. Česko letos zcela jistě překročí hranici milionu vyrobených aut a výhled do dalších let naznačuje další strmý růst.

Teoreticky by tak v tuzemsku mohlo z montážních linek sjíždět až 1,5 milionu nových osobních vozidel. Až se naplno rozjede nošovický závod Hyundai, který počítá s roční produkcí tří set tisíc aut, budeme vyrábět vůbec nejvíce aut na osobu v Evropě. K tomu by se mohl podstatně rozšířit také závod Škody Auto ve Vrchlabí.

V přepočtu na obyvatele zatím stále vyrábí více aut Slovensko, už letos nebo nejpozději příští rok však naši sousedé o tento triumf přijdou. V evropském měřítku dlouho držela v tomto ukazateli primát Belgie, ta se však potýká s bezmála desetiprocentním útlumem výroby.

Ještě strmější pád zažívá americký Detroit, který ještě v devadesátých letech minulého století zásoboval celý svět americkými vozy, zatímco dnes zavírají automobilky jednu montovnu za druhou. Zástupci automobilek a jejich dodavatelů však v úterý při prezentaci čísel za loňský rok nešetřili úsměvy.

Měli důvod, ještě loni spíše předpovídali, že se výroba dostala na vrchol. "Vrchol se ještě opět vzdálil," říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Automobilkám loni stouply tržby o čtrnáct procent na 641 miliard a výroba aut je s více než pětinovým podílem na celkové průmyslové produkci nejdůležitější obor, který přímo zaměstnává už přes 121 tisíc lidí.

Jde přitom jen o čísla Sdružení automobilového průmyslu, ve kterém nejsou všechny firmy z oboru. Chybějí zejména ty, které se zabývají i jinou výrobou. Pokud by se vzaly v úvahu i tyto podniky, postarala by se podle odhadů výroba vozů zhruba o třetinu celkové průmyslové produkce.

I letošní výsledky automobilek ukazují pozitivní čísla: Škoda Auto roste dál dvojciferně, nárůst plánuje i kolínská TPCA, která prakticky dosáhla na maximum své kapacity. Za dosavadním úspěchem stojí poloha země, tradice výroby a stále i levná pracovní síla.

"V případě globální recese může být tolik zaměstnaných lidí v autoprůmyslu problémem. Na druhou stranu Česko bude těžit z toho, že je tu pracovní síla levnější než na Západě," míní analytik České spořitelny David Navrátil.

Ceny škodovek jdou dolů
Velkou hrozbou může být pro Česko ropná krize a případné omezení nákupu aut v zahraničí kvůli drahým pohonným hmotám."Ropné krize proběhly a na prodejích se to vždy podepsalo. Dá se z ní ale dostat," míní Šípek.

Automobilová lobby má podle čísel čím dál silnější hlas. I v úterý využili šéfové automobilek představení loňských výsledků k tomu, aby zkritizovali vládu a popohnali ji k některým krokům. "Náš apel je jasný, potřebujeme co nejrychleji přijmout euro, kurz koruny na nás má velmi negativní dopady," dodal Jahn.

Silná koruna přinutila po dlouhé době zlevnit například i Škodu Auto: minulý týden přepsala cenovky směrem dolů u některých svých modelů v řádu desítek tisíc korun.

Jak upozornila MF DNES, často totiž vycházely škodovky levněji z dovozu, navíc konkurenci přiostřilo zlevnění konkurenčních importovaných značek. Automobiloví šéfové také zkritizovali návrh na další omezení jízd kamionů a časté změny zákonů, například o nemocenské.

"Rychlost změn legislativy v Česku nemá obdoby," říká i viceprezident kolínské automobilky TPCA Jiří Černý.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Čína hrozí cly na koňak. V sudech by zůstalo moře nevypité pálenky

6. května 2024  13:05

Francouzští výrobci koňaku mají starosti. Tentokrát je nezpůsobilo počasí ani prohibiční kampaň,...

Pekaři ve Francii upekli rekordní bagetu dlouhou přes 140 metrů, snědli ji bezdomovci

6. května 2024  10:22

Francouzští pekaři v neděli upekli nejdelší bagetu na světě a překonali tak rekord, který dosud v...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...