Závod Praha-Brno: vyhraje auto, pendolino, či autobus?

  1:00
Redaktoři iDNES.cz uspořádali závod. Zjišťovali v něm, zda se vyplatí jet z Prahy do Brna autem, pendolinem, nebo autobusem. Dosažený čas byl překvapivě u všech tří dopravních prostředků téměř shodný. Nejpohodlnější byl vlak, nejlevnější pro jednoho pasažéra autobus.
Závod PRAHA-BRNO, pendolino v. autobus v. auto

Závod PRAHA-BRNO, pendolino v. autobus v. auto | foto: iDNES.cz

Test proběhl ve středu 23. května dopoledne.

Všechny tři dopravní prostředky vyrazily z Prahy směrem k jihomoravské metropoli relativně ve stejnou dobu: pendolino odjíždělo z pražských Holešovic v 8:26, autobus Student Agency vyrážel z Florence o čtyři minuty později a posádka automobilu vystartovala také o půl deváté, a to z ulice Na Příkopě.

Setkat se všichni měli na náměstí Svobody v Brně. Čím dříve, tím lépe. Doba jízdy ale nebyla jediným kritériem, které redakce hodnotila. Svou roli hrál také komfort, který daný dopravní prostředek nabízí, a v neposlední řadě cena.




Čas
Ačkoli automobil získal na dálnici jasný náskok, následným parkováním v centru města o něj opět přišel. Přesto posádka dorazila do cíle jako první. Jen o několik minut předstihla pendolino i cestujícího z autobusu. Z tohoto hlediska jsou tedy všechny tři způsoby dopravy srovnatelné.

Komfort
Nejpříjemnější svezení zřejmě poskytuje pendolino. Pasažér se může volně pohybovat po soupravě. K dispozici má polohovatelná sedadla, toalety, restauraci i pojízdný bufet.

Naopak nejméně prostoru nabízí autobus. Zde ale cestu zpříjemní zdarma podávaná káva, časopisy, film či poslech hudby.

Auto poskytuje naprostou svobodu v rozhodování. Řidič může zastavit a dopřát si libovolně pauzu nebo občerstvení. Musí se ale neustále soustředit na jízdu.

Cena
Kdo chce ušetřit, pojede do Brna autobusem. Jednosměrná jízdenka stojí 180 korun.

Při použití naftového motoru (6,2l/100 km) se automobil umístil na druhém místě s odhadovanou cenou 357 korun. Pokud jede více lidí nebo celá rodina, nemá auto v tomto ohledu konkurenci.

Nejdražší bylo svezení pendolinem. Jízdné s povinnou místenkou stojí rovných 400 korun. Pro pravidelné cestovatele je ale výhodnější než automobil. Po zakoupení slevové IN-karty totiž za místenku zaplatí místo původních dvou set jen 86 korun.

Závěr
Z testu vyplývá, že ten, komu záleží hlavně na rychlosti, si moc nevybere. Auto je ale při přepravě více lidí nejlevnější, vlak nejpohodlnější a autobus je dobrým kompromisem mezi všemi požadavky.

AUTOMOBIL

Je 8:30 středa ráno, auto vyráží z centra Prahy

Na rozdíl od autobusu se auto mohlo vyhnout husté dopravě na magistrále. Redaktoři Jan Lodl a Luděk Vokáč měli také štěstí, protože neuvízli v zácpě. "Kdybychom jeli o den dříve, kdy bylo na dálnici několik větších nehod, byly by výsledky asi jiné," míní Lodl.

Kromě občas mírně zhuštěného provozu se dalo jet stále poměrně rychle. Redaktoři se snažili dodržovat všechny dopravní předpisy. Průměrná rychlost za cestu byla 87 km/h.

"Jízda z Prahy do Brna trvala 115 minut do středu města. Zhruba půl hodiny jsme ale ztratili hledáním parkovacího místa," říká Lodl.

Nakonec museli zaparkovat v podzemních garážích necelý kilometr od náměstí Svobody. Na sjednané místo srazu dorazili v 10:59. I tak byli první.

PENDOLINO

Pendolino v Praze před odjezdem

Vlak vyjel na trať na minutu přesně. Posádka přivítala pasažéry na palubě třemi světovými jazyky a pozvala k občerstvení v bufetu.

"Ten je dobře vybavený a cena kávy je srovnatelná s běžnou kavárnou v Praze. Jídelní vůz nabízí i snídaně nebo obědy," říká redaktor iDNES.cz Jan Markovič, který cestoval pendolinem Českých drah.

Asi hodinu po odjezdu prošel soupravou průvodčí. Při kontrole lístků trpělivě vysvětloval, kolik se platí za místenku s IN-kartou i bez ní.  S úsměvem přijal i kritiku některých cestujících, kteří si stěžovali na desetiminutové zpoždění, jež vlak postupně nabral.

"Jednoho neodbytného důchodce upozornil, že vlak už brzy pojede 160 kilometrů za hodinu. Pán mu ale ve vtipu vyčinil, že by měl jet minimálně 320, aby zpoždění dohnal," popisuje Markovič.

Oproti běžnému vlaku ale není pendolino o moc rychlejší. Za celou cestu z Prahy do Brna bylo jen málo míst, kde by vlajková loď Českých drah jela 160 kilometrů v hodině. 

Vlak dorazil do Brna se zpožděním před jedenáctou hodinou. "Protože město zalila průtrž mračen, z nádraží až na náměstí Svobody jsem běžel. Na místo jsem dorazil jako druhý dvě minuty po jedenácté," uzavírá Markovič.

AUTOBUS

Autobus u brněnského nádraží

Autobus na nádraží Praha-Florenc bývá ve středu dopoledne plný, o tuhle linku je zjevně velký zájem.

"Příjemně mě překvapily pohodlné sedačky. Na rozdíl od tradiční tlačenice v zájezdových karosách jsem si v nich neotloukal kolena o sedadlo přede mnou," říká Vojtěch Horáček, který cestoval spojem Student Agency.

Řidič vyjel na magistrálu a pomalu se proplétal ranní zácpou. K Národnímu muzeu to trvá asi čtvrthodinku, pak už je provoz plynulejší, a autobus tak mohl nabrat rychlost.

"Stevardka nás uvítala, informovala o předpokládané době příjezdu, nabízela občerstvení, noviny, časopisy a sluchátka pro sledování filmu nebo poslech hudby. Ty jsem ale s díky odmítl. Na sledování americké komedie jsem po ránu opravdu neměl náladu," popisuje Horáček.

O půl desáté autobus projel kolem exitu Koberovice, stevardka roznášela teplé nápoje a na obloze se objevily první větší mraky. Ty byly předzvěstí hustého deště, který se záhy spustil.

"Před Větrným Jeníkovem se asfaltový koberec změnil na pekelně drncavou panelku, takže jinak tichý autobus začal vibrovat a rachotit," dodal Horáček.

Autobus z dálnice sjel asi v 10:45. Horáček vystoupil těsně před jedenáctou u hotelu Grand. Na smluvené místo dorazil v 11:05 jako poslední.

   automobil  pendolino  autobus
 délka  205 km  255 km  205 km
 čas  148 min.(10:58)  152 min.(11:02)  145 min.(11:05)
 cena  357 Kč  400 Kč  180 Kč

Zleva: Vojtěch Horáček (autobus), Jan Markovič (pendolino), Jan Lodl (auto)

Účastníci závodu. Zleva: Vojtěch Horáček (autobus), Jan Markovič (pendolino), Jan Lodl (automobil).

Autoři:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...