Ze silné koruny však profitují i sami obchodníci, kteří si zboží na pulty často z ciziny dovážejí sami.
MF DNES porovnala, jak se za poslední rok vyvíjely u čtyř skupin výrobků ceny, za které je firmy do Česka dovážejí a obchody posléze prodávají. Byly vybrány takové výrobky, které pocházejí hlavně z dovozu.
S výjimkou obuvi v druhé půlce loňského roku je vidět, že dovozní ceny klesají v posledním roce minimálně dvakrát rychleji než ceny na pultech. Například u oděvů se letos od počátku roku snížily dovozní ceny o 12 procent, zatímco v obchodech jen o necelá tři procenta. Dovozci:
Nemůžeme za to
Vidět je to, i když si zákazník v prodejně porovná na visačce výši ceny v korunách či eurech. V H&M v Praze na Smíchově stojí halenka 599 korun, zatímco v eurech udává visačka cenu 19,90. To znamená, že jde o kurz 30,10 koruny za euro. Podobně je to i v nedalekém obchodu C&A, kde lze namátkově najít zboží s cenami přepočítanými kurzem od 28,7 do 30 korun za euro.
Za nižší z uvedených kurzů se koruna naposledy obchodovala před rokem. Včera kurz naší měny znovu posílil na dohled čtyřiadvacetikorunové hranice.
"Existuje mnoho cen, kde C&A přepočítává pro zákazníky i mnohem výhodnějším kurzem, než je ten aktuální," říká k tomu regionální šéf prodejen C&A Miloslav Hájek s tím, že jde například o dětské zboží.
Změnu kurzu podle něj promítají do cen do tří až čtyř měsíců a letos už tak učinili dvakrát. Obecně dovozci a prodejci pomalé snižování cen svých výrobků obhajují tím, že mají smlouvy o dovozu uzavřené na delší dobu.
"Kontrakty s pevně daným kurzem máme uzavřené na rok," říká například obchodní ředitelka prodejce kosmetiky Yves Rocher Alena Záhorská.
Zlevnit by se dalo
S čím už se firmy tak rády nesvěřují, je to, že často mívají smlouvy o dovozu určitého zboží uzavřené rovnou v eurech. To znamená, že mají možnost teoreticky zlevnit v obchodech hned. To platí třeba pro C&A a částečně i pro Yves Rocher.
"Každý měsíc si vedu účetnictví v korunách, a když koruna posiluje, těším se na větší zisk," popisuje jeden z dovozců drogistického zboží, který si nepřál být jmenován.
"Hned zítra bych mohl zlevnit o dvacet procent, ale proč bych to dělal," dodává. Něco jiného podle něj je, když kurz slábne, což dovoz prodražuje.
"Když dříve koruna více oslabovala, tak jsme ceny na pultech zvýšili během tří měsíců i dvakrát po sobě," popisuje.
Ach, ty energie
Zaklínadlem dovozců, proč se promítání kurzu do cen opožďuje, jsou také rostoucí ceny energií, výdělky zaměstnanců, nájmy, případně ceny surovin.
"Všichni jistě dobře ví, jak nehorázně v průběhu roku rostly ceny energií a jak drasticky stoupají ceny benzinu a nafty," uvedla Vlasta Mayerová, tajemnice České obuvnické a kožedělné asociace. Podle ní proto není možné ceny v obchodech snižovat a do budoucna s tím, s výjimkou výprodejů, ani nepočítají.
"Konečnou cenu určuje obchodník a my máme nyní problémy s rostoucí cenou surovin, takže budeme tlačeni spíše ke zvednutí cen," říká Lidija Erlebachová za výrobce pracích prášků a kosmetiky, společnost Henkel. Ta vše do Česka dováží, smlouvy má uzavřeny v eurech.
"V eurech máme ale třeba i náš rozpočet, takže když koruna posiluje, tak se nám zmenšuje," zdůrazňuje i nevýhody pohybu kurzu tímto směrem.
Může se tak při všech těchto nástrahách zákazník vůbec patřičného zlevnění dočkat? Možné to je a sama Česká národní banka, která hlídá inflaci, věří, že se tak více než dosud stane v nejbližších měsících.
Rozhodující však je, jak je v daném oboru velká konkurence či jak je daná značka nahraditelná. Pokud má s pomocí reklamy vybudovanou dobrou image, tak jsou většinou zákazníci ochotni si připlatit. U některých výrobků, hlavně elektroniky, pak vývoj cen zkresluje zastarávání modelů.
Například u televizí a další spotřební elektroniky jeden model zpravidla v obchodě nevydrží déle než rok. Jejich ceny proto více kopírují vývoj dovozních cen, což nelze připsat ku prospěchu jen kurzu. Naopak u ledniček a praček, kde k žádnému velkému pokroku nedochází, se ceny příliš nehýbou.